Baner

Baner
Ziemia Gorzowska
Gorzów,

czwartek, 25 czerwca 2015

Odpowiedź władz miasta w sprawie Port Lotniczy Gorzów

Odpowiedź na nasz tekst

port lotniczy w Lipkach Wielkich należy do Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie, a zarządza nim Nadleśnictwo Korwin. Lądowisko w Lipkach Wielkich ma charakter p.poż. Pod koniec lat 80-tych zostało wpisane do Ewidencji Lądowisk Urzędu Lotnictwa Cywilnego i ma status IMPDSL. Z informacji, które posiadamy lądowisko nie wymaga zabiegów odtworzeniowych, gdyż jego aktualny – dobry - stan pozwala na efektywne działanie w ramach zadań do których zostało wybudowane (ochrona p.poż lasów).

Ponadto z przeprowadzonych rozmów jednoznacznie wynika, iż RDLP w Szczecinie Lipki Wielkie nigdy nie obsługiwały komercyjnych lotów pasażerskich, więc nie może być mowy o „przywróceniu ich obsługi”. (przed II WŚ z lotniska w Gorzowie obsługiwano loty rozkładowe- przyp. red.)

Rozważenia na temat pasażerskiego portu lotniczego nie mogą być oderwane od realiów ekonomicznych. Koszt budowy małego lotniska to wiele dziesiątków milionów złotych, których w budżecie Miasta nie ma. Dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego jest mało realne. Wystarczy zauważyć jak ciężkie w realizacji jest  uruchomienie dodatkowych połączeń kolejowych w ruchu regionalnym, których koszt jest tylko ułamkiem ceny budowy lotniska pasażerskiego.

Warto dodać, iż od pewnego czasu mówi się o tym, że lotnisko w Radomiu jest nierentowne, o czym donosiły swego czasu niemal wszystkie liczące się media. Aktualnie lotnisko obsługuje 3 loty tygodniowo do i z Rygi.

Kolejnym niebezpieczeństwem/problemem jest bliskość silnej konkurencji. W promieniu 150 km mamy: Berlin-Brandenburg International, Szczecin – Goleniów, Poznań – Ławica i Babimost z którego mamy we wszystkie dni powszednie jeden lot do i z Warszawy, a na samo lotnisko dojedziemy (lotniskowym) busem z przystanku przy ul. Grobla za 20 PLN (odjazdy: pn-pt 5:15).

Podsumowując. Istnieje realne ryzyko, iż budowa lotniska pasażerskiego w okolicach Gorzowa Wlkp. poza wątpliwą funkcją prestiżową może narazić budżet Miasta na duże kłopoty finansowe.

sobota, 9 maja 2015

Szansa na kolej miejską w Gorzowie?

W ramach cyklu 170 lat kolei pasażerskiej w Polsce opisujemy pomysły na kolej aglomeracyjną w różnych miastach kraju. W Gorzowie istnieje możliwość odtworzenia kolei aglomeracyjnej w relacji Górczyn- Centrum miasta- Wieprzyce lub Zawarcie.







Ponawiam temat kolei miejskiej wykorzystującej estakadę nad centrum miasta, załączam tez nowy szkic połączenia, oraz fotografię taboru kolejowego dostosowanego do ruchu po tych samych torowiskach co tramwajowe.

Wg mojej propozycji na os. Górczyn powstałaby nowa linia tramwajowo- kolejowa, kursowałyby po niej zarówno tramwaje, jak i autobusy szynowe w specjalnym wykonaniu do ruchu miejskiego, z hamulcami tramwajowymi, dzwonkami, lusterkami. Zaproponowane inwestycje nie są specjalnie wielkie jak na wielkość miasta Gorzowa i z powodzeniem działają w mniejszych nawet miastach RFN. Mogą się wydawać skomplikowane, ale nie są one trudne we wdrożeniu, najwyżej wymagają żmudnych przygotowań i planów. Większość torowisk już istnieje, dobudowanoby najpierw tylko odcinek do centrum os. Górczyn, oraz zakupionoby tabor. W Szczecinie podobny projekt otrzymał już dofinansowanie, miasto Gorzów przespało swoja szansę. Mam nadzieję, że Radni  zorientują się, że tego typu propozycja jest możliwa także w Gorzowie, nie jest specjalnie trudna do zrealizowania, a powrót kolei miejskiej będzie możliwy.


Fot. Wykorzystanie taboru kolejowego w specjalnym wykonaniu dla ruchu miejskiego, Zwickau. byłe NRD,obecnie RFN. Odcinek trójszynowy.






sobota, 14 lutego 2015

Jaki jest los połączenia Gorzów- Pyrzyce- Szczecin? Rozebrano już tory...

Wzdłuż korytarza transportowego drogi S-3 zlikwidowano- zupełnie niedawno, równoległą linię kolejową.
Opis sprawy
Ustaliliśmy, że część linii zlikwidowały władze miasta Gorzów Wlkp.Dlaczego rozebrano to torowisko? Dlaczego nie zamawiano usług przewozowych w relacji do Gorzowa i linia została zlikwidowana? Czy jakaś instytucja podjęła jakiekolwiek działania przeciwko rozbiórce tej linii?  W załączniku przesyłam odpowiedź na wiadomość e-mail z dnia 03.02.2014r. Województwo wskazuje na decyzję o rozbiórce linii do Gorzowa. 

piątek, 13 lutego 2015

W sprawie nieczynnego tramwaju wodnego w Gorzowie



Apel Gazety
Szanowni Państwo


Tramwaj wodny w Tokio, cc wikimedia


Opisujemy temat tramwai wodnych. Jestem zszokowany brakiem tramwai wodnych w
Gorzowie. Nie kursują, choć mogłyby być nawet bezpłatne lub zintegrowane taryfowo z komunikacją miejską, a bilet na tramwaj wodny nie byłby droższy od zwykłego biletu komunikacji miejskiej.  Polityka władz miasta sprawiła że ten teoretycznie najszybszy środek transportu miejskiego (pasażerski katamaran HSS Stena rozpędza się do 110 km/h)- w Gorzowie nie kursuje... Czy to zasługa miejskiej polityki?
W wielu miastach jest to popularny środek komunikacji- w Gorzowieu jest on zupełnie marginalnym środkiem transportowym, mimo- dość dobrych warunków- sieci wodnej, oraz historii kursowania tramwai wodnych w tym mieście.

Dla porównania- sieć linii tramwaju wodnego na Wiśle w Krakowie została po latach przerwy uruchomiona 22 czerwca 2009. Komunikacja wodna docelowo miała obsługiwać 16 przystanków, lecz obecnie istnieje ich tylko 7, z czego 2 są tymczasowe, a 1 jest nieczynny.

w Gorzowie proponuję relacje (linie)
1. jak w załączniku do listu (Zawarcie- Centrum miasta- PWSZ/ Port na Zawarciu, ew. dworzec PKP).

wg Google Maps, użytek do celów demonstracyjnych.

poniedziałek, 29 grudnia 2014

Stare plany naziemnego metra po torach kolejowych


Gorzów posiada sieć kolejową której przebieg przez centrum miasta rodzi skojarzenia z systemem napowietrznej kolei miejskiej S-bahn w pobliskim Berlinie. Dodatkowo korzystny przebieg linii kolejowej przez tkankę miejską powoduje, że urbanistom i ekonomistom transportu winny nasuwać się idee wykorzystania gorzowskiej infrastruktury kolejowej do potrzeb transportu miejskiego i podmiejskiego.

Patrząc na układ przestrzenny miasta, zasadnym wydaje się wykorzystanie kolei w obsłudze ruchu kolejowego:
-w kierunku Zawarcia i Deszczna
-w kierunku Wieprzyc
- w dalszej perspektywie: w kierunku Baczyny i Prądocina
Powstanie w tym celu nowy przystanek na estakadzie kolejowej nad miastem: Gorzów Katedra. Będzie on stacją końcową. Kolej podmiejska wykorzysta obecnie nieużywany tor na estakadzie.

Możliwe jest też wykorzystanie infrastruktury kolejowej celem skomunikowania osiedla Górczyn, jednakże w tym celu konieczna jest inwestycja w budowę odnogi od bocznicy kolejowej do Stilonu wprowadzając ją w tkankę miejską osiedla. Z racji niskiego poziomu świadomości ekologicznej i urbanistycznej wydaje się że czas na tego typu rozwiązania jeszcze nie nadszedł. Dziś zalecić warto jednakże wykorzystanie infrastruktury kolejowej istniejącej obecnie. Przyszłościową propozycję bazująca na najnowszych technologiach transportu miejskiego załączono w aneksie. Jej zastosowanie w Gorzowie wydaje się jednak mało prawdopodobne z uwagi na niski poziom kultury technicznej oraz sytuację ekonomiczną.

W początkowym okresie funkcjonowałaby jedna linia: Deszczno- Gorzów Zawarcie- Gorzów Dworzec- os. Słoneczne (zmiana kierunku) – Gorzów Katedra. Koszt jej wprowadzenia to koszt budowy przystanku Katedra (szacunkowo- 2 mln PLN), koszt zakupu trzech spalinowych wagonów motorowych (tzw. szynobusów, szacunkowo- 15 mln) oraz koszt poprawy stanu infrastruktury i ewentualnego dodania nowych przystanków (szacunkowo- 4 mln PLN). Szacunkowo jest to suma ok. 21 mln PLN, co odpowiada kosztom budowy ok. 1500- 1800 metrów drogi w terenie zabudowanym.


Rys. 1. Przebieg trasy szybkiej kolei miejskiej w tkance miejskiej, wraz z wprowadzeniem linii do centrum miasta wykorzystując estakadę. Wykorzystanie mapy z portalu mapa.szukacz.pl w ramach dozwolonego użytku do celów edukacyjnych


Rys. 2. Propozycja rozwoju systemu, nowe linie do Baczyny oraz Prądocina.Wykorzystanie mapy z portalu mapa.szukacz.pl w ramach dozwolonego użytku do celów edukacyjnych


Aneks


Przed kilkoma laty w prasie pisano o potrzebie wprowadzenia w Gorzowie systemu szybkiego tramwaju w najpopularniejszej w tym rozległym mieście relacji- z osiedla Górczyn do Wieprzyc. Artykuły prasowe roztaczały przed czytelnikami wizję supernowoczesnego tramwaju szybko przemierzającego miasto- miała to być tzw. „Gorzowska Strzała”. Problemami były jednak wysokie koszty inwestycji w torowiska tramwajowe oraz w nowoczesny tabor niskopodłogowy. Zysk w czasie przejazdu byłby niewielki, ponieważ tramwaj korzystałby z już istniejących torowisk i dalej utykałby na zatłoczonych ulicach.

Proponujemy inne rozwiązanie- jest to stosowany w RFN tzw. Model Zwickau, polegający na wykorzystaniu w ruchu miejskim infrastruktury kolejowej i wprowadzenie nowoczesnych pojazdów szynowych w tkankę miasta.




Jak ożywić gorzowską estakadę kolejową dla ruchu aglomeracyjnego?


 

Kolej dziś działa tak" A o pociągach to nawet nie ma co się wypowiadać. 125-tysięczne miasto ma jedno połączenie dalekobieżne i osobówki kursujące co 2 godziny, obsługiwane przez 2-członowe szynobusy. Brak słów....."

wg http://infokolej.pl/printview.php?t=15333&start=0

 



Rys. 2. Propozycja rozwoju systemu, nowe linie do Baczyny oraz Prądocina.

Marzenia o kolei miejskiej w Gorzowie

Starą infrastrukturę kolejową w centrum Gorzowa można wykorzystać tak, jak w Berlinie. Zielonogórzanin Adam Fularz proponuje połączenie szybką koleją gorzowskiego śródmieścia z Wieprzycami, Deszcznem, Baczyną, a w przyszłości także z Górczyne.

"W Zielonej Górze powstaje coś wielkiego za kwotę znacznie przekraczającą 100 milionów złotych. Nam w Gorzowie musi wystarczyć namiastka tego samego za ledwie 10 milionów. Tam ma powstać „kolej miejska i aglomeracyjna lubuskiego trójmiasta”, a nam żałuje się pieniędzy na modernizację sieci i taboru tramwajowego. W podzielonogórskim Drzonkowie planuje się kolejną rozbudowę ośrodka sportu i rekreacji, a gorzowianom pozwala się jedynie marzyć o kompleksie sportowo-rekreacyjnym, którego od lat tutaj brakuje."

wg http://www.echogorzowa.pl/news/16/prosto-z-miasta/2012-11-12/lubuska-strategia-niedorozwoju-gorzowa-2018.html

Kolej dziś działa tak

" A o pociągach to nawet nie ma co się wypowiadać. 125-tysięczne miasto ma jedno połączenie dalekobieżne i osobówki kursujące co 2 godziny, obsługiwane przez 2-członowe szynobusy. Brak słów....."

wg http://infokolej.pl/printview.php?t=15333&start=0

Szanowni Państwo,
Wzywam i zachęcam do przypomnienia sobie i mieszkańcom o kosztującej setki milionów PLN w kosztach budowy- estakadzie kolejowej przez samo centrum miasta.
Planuję, że powstanie tutaj - w centrum Gorzowa, przystanek kolejowy, Gorzów Centrum- właśnie i dokładnie w ścisłym centrum miasta na estakadzie. Czy są Państwo tym planom przeciwni? Powstałaby też cała sieć linii podmiejskich kolei- z wykorzystaniem spalinowych autobusów, kursujących w systemie kilku linii przebiegających po estakadzie.
Połączenia byłyby współfinansowane przez urząd marszałkowski i władze miasta Gorzowa. Przewoźnika wybrałoby w przetargu. Najpierw ruszyłyby np. na linii Deszczno- Gorzów PKP.

W Polsce jedynie dwie koleje PKP WKD sp. z o.o. oraz PKP SKM sp. z o.o. można uznać za koleje miejskie, czyli spełniające kryterium ruchu z częstotliwością powyżej 30 minut i obsługujące obszar zurbanizowany. Trójmiejska PKP SKM kursuje ze średnią częstotliwością co 7,5 minuty i oferuje 231 pociągów miejskich (IX.2002) w dobie. Podwarszawska WKD oferuje 119 pociągów miejskich w dobie (IX.2002). Obydwie koleje dysponują wydzielonym torowiskiem kolejowym.
I na tym kończy się świat kolei miejskich w Polsce, mimo że aglomeracji w naszym kraju jest sporo. Wzorując się na doświadczeniach niemieckich i tamtejszych systemach szybkich kolei miejskich (17 tego typu systemów), autor zbadał przebieg sieci kolejowej przez aglomeracje i większe miasta Polski. Wyniki badań struktur miejskich są bardzo zadowalające- ekonomicznie uzasadnione jest stworzenie 28 systemów kolei miejskich i podmiejskich !


Koleje miejskie spełniają kryteria ekonomiczności. Przewożąc duże potoki na krótkie dystanse, osiągają najwyższą rentowność spośród wszystkich polskich kolei. Dodatkowo odciążają przeciążony układ drogowy, przez co zwiększają dobrobyt użytkowników dróg i mieszkańców miast. W aglomeracjach kolej jest szczególnie potrzebna- ona pozwala szybko przebić się przez zatłoczone miasto, skutecznie unikając wszystkich niedogodności układu drogowego. Działa niemalże jak metro- kursuje często i oferuje bezkonkurencyjny czas przejazdu przez aglomerację.

Występuje silny ruch wzbudzony- klienci pojawiają się, ponieważ nagle zaoferowano im dogodną możliwość podróży do odległego miejsca pracy w aglomeracji, i gdyby nie kolej miejska, nigdy by do niej nie dojeżdżali przez zatłoczony układ drogowy. Należy mówić o wzroście dobrobytu- taki jest dokładnie efekt ekonomiczny tak znacznej poprawy transportu publiczengo strefy zurbanizowanej.




Rys. 2. Propozycja rozwoju systemu, nowe linie do Baczyny oraz Prądocina.