Marzenia o kolei miejskiej w Gorzowie
Starą infrastrukturę kolejową w centrum Gorzowa można wykorzystać tak, jak w Berlinie.
Zielonogórzanin Adam Fularz proponuje połączenie szybką koleją gorzowskiego śródmieścia z Wieprzycami, Deszcznem, Baczyną, a w przyszłości także z Górczyne.
wg http://www.echogorzowa.pl/news/16/prosto-z-miasta/2012-11-12/lubuska-strategia-niedorozwoju-gorzowa-2018.html
Kolej dziś działa tak
wg http://infokolej.pl/printview.php?t=15333&start=0
Planuję,
że powstanie tutaj - w centrum Gorzowa, przystanek kolejowy, Gorzów
Centrum- właśnie i dokładnie w ścisłym centrum miasta na estakadzie. Czy
są Państwo tym planom przeciwni? Powstałaby też cała sieć linii
podmiejskich kolei- z wykorzystaniem spalinowych autobusów, kursujących w
systemie kilku linii przebiegających po estakadzie.
Połączenia
byłyby współfinansowane przez urząd marszałkowski i władze miasta
Gorzowa. Przewoźnika wybrałoby w przetargu. Najpierw ruszyłyby np. na
linii Deszczno- Gorzów PKP.
Występuje
silny ruch wzbudzony- klienci pojawiają się, ponieważ nagle zaoferowano
im dogodną możliwość podróży do odległego miejsca pracy w aglomeracji, i
gdyby nie kolej miejska, nigdy by do niej nie dojeżdżali przez
zatłoczony układ drogowy. Należy mówić o wzroście dobrobytu- taki jest
dokładnie efekt ekonomiczny tak znacznej poprawy transportu publiczengo
strefy zurbanizowanej.
Rys. 2. Propozycja rozwoju systemu, nowe linie do Baczyny oraz Prądocina.
"W Zielonej Górze powstaje coś wielkiego za kwotę znacznie przekraczającą 100 milionów złotych. Nam w Gorzowie musi wystarczyć namiastka tego samego za ledwie 10 milionów. Tam ma powstać „kolej miejska i aglomeracyjna lubuskiego trójmiasta”, a nam żałuje się pieniędzy na modernizację sieci i taboru tramwajowego. W podzielonogórskim Drzonkowie planuje się kolejną rozbudowę ośrodka sportu i rekreacji, a gorzowianom pozwala się jedynie marzyć o kompleksie sportowo-rekreacyjnym, którego od lat tutaj brakuje."
wg http://www.echogorzowa.pl/news/16/prosto-z-miasta/2012-11-12/lubuska-strategia-niedorozwoju-gorzowa-2018.html
Kolej dziś działa tak
" A o pociągach to nawet nie ma co się wypowiadać. 125-tysięczne miasto ma jedno połączenie dalekobieżne i osobówki kursujące co 2 godziny, obsługiwane przez 2-członowe szynobusy. Brak słów....."
wg http://infokolej.pl/printview.php?t=15333&start=0
Szanowni Państwo,
Wzywam i zachęcam do
przypomnienia sobie i mieszkańcom o kosztującej setki milionów PLN w
kosztach budowy- estakadzie kolejowej przez samo centrum miasta.
W Polsce jedynie dwie
koleje PKP WKD sp. z o.o. oraz PKP SKM sp. z o.o. można uznać za koleje
miejskie, czyli spełniające kryterium ruchu z częstotliwością powyżej 30
minut i obsługujące obszar zurbanizowany. Trójmiejska PKP SKM kursuje
ze średnią częstotliwością co 7,5 minuty i oferuje 231 pociągów
miejskich (IX.2002) w dobie. Podwarszawska WKD oferuje 119 pociągów
miejskich w dobie (IX.2002). Obydwie koleje dysponują wydzielonym
torowiskiem kolejowym.
I na tym kończy się świat kolei miejskich w Polsce, mimo że aglomeracji w naszym kraju jest sporo. Wzorując się na doświadczeniach niemieckich i tamtejszych systemach szybkich kolei miejskich (17 tego typu systemów), autor zbadał przebieg sieci kolejowej przez aglomeracje i większe miasta Polski. Wyniki badań struktur miejskich są bardzo zadowalające- ekonomicznie uzasadnione jest stworzenie 28 systemów kolei miejskich i podmiejskich !
Koleje miejskie spełniają kryteria ekonomiczności. Przewożąc duże potoki na krótkie dystanse, osiągają najwyższą rentowność spośród wszystkich polskich kolei. Dodatkowo odciążają przeciążony układ drogowy, przez co zwiększają dobrobyt użytkowników dróg i mieszkańców miast. W aglomeracjach kolej jest szczególnie potrzebna- ona pozwala szybko przebić się przez zatłoczone miasto, skutecznie unikając wszystkich niedogodności układu drogowego. Działa niemalże jak metro- kursuje często i oferuje bezkonkurencyjny czas przejazdu przez aglomerację.
I na tym kończy się świat kolei miejskich w Polsce, mimo że aglomeracji w naszym kraju jest sporo. Wzorując się na doświadczeniach niemieckich i tamtejszych systemach szybkich kolei miejskich (17 tego typu systemów), autor zbadał przebieg sieci kolejowej przez aglomeracje i większe miasta Polski. Wyniki badań struktur miejskich są bardzo zadowalające- ekonomicznie uzasadnione jest stworzenie 28 systemów kolei miejskich i podmiejskich !
Koleje miejskie spełniają kryteria ekonomiczności. Przewożąc duże potoki na krótkie dystanse, osiągają najwyższą rentowność spośród wszystkich polskich kolei. Dodatkowo odciążają przeciążony układ drogowy, przez co zwiększają dobrobyt użytkowników dróg i mieszkańców miast. W aglomeracjach kolej jest szczególnie potrzebna- ona pozwala szybko przebić się przez zatłoczone miasto, skutecznie unikając wszystkich niedogodności układu drogowego. Działa niemalże jak metro- kursuje często i oferuje bezkonkurencyjny czas przejazdu przez aglomerację.
Rys. 2. Propozycja rozwoju systemu, nowe linie do Baczyny oraz Prądocina.
Komentarze
Prześlij komentarz