Wniosek do gminy Trzciel oraz do spółki Autostrada Wielkopolska dot. odbudowy niepołączonych fragmentów linii kolei


do 

 Autostrada Wielkopolska II SA ul. Stanisława Zwierzchowskiego 1 61-248 Poznań 
Drodzy Państwo,
W sezonie letnim całość sieci drogowej okolicy ma tendencję się korkować. W szczytach sezonu część wsi i miasteczek odzyskała połączenia kolejowe. Wydaje się to samo zasadnym dla przerwanego pod drogą AW toru Trzciel- Zbąszyń.
Pytanie 
Czy AW odtworzy tor jaki przerwano Państwa inwestycją i udostępni obszar pod pasem drogi AW w okolicy wsi Prądówka (tunel leśny z droga polną gruntową w ciągu dawnej linii kolei) dla takich inwestycji jak ta poniższa to jest odtworzenie torowiska na odcinku pod drogą zarządcy Autostrada Wielkopolska na odcinku Prądówka- obie strony tunelu, brak toru wewnątrz tunelu, w przypadku odbudowy toru - uzupełnienia ubytków szyn- dla turystyki sezonowej? 
Pozdrawiam
Adam

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz 
Data: poniedziałek, 31 maja 2021
Temat: Wniosek do gminy Trzciel oraz do GDDKiA dot. odbudowy niepołączonych fragmentów linii kolei
Do: urzad na serw. trzciel.pl




Wniosek do Radnych gminy Trzciel oraz do GDDKiA


Szanowni Państwo, 
Do GDDKiA wnoszę o odbudowę / umożliwienie odbudowy toru kolei na odcinku Lutol Suchy- Trzciel Zachodni. Jest to 8700 metrów bieżących torowiska. GDDKiA mogłaby współfinansować odbudowę. Cel to ograniczenie ruchu samochodowego w tym korytarzu transportowym w sezonie letnim.


Punkt (województwo)
km km taryfowy 

  Lutol Suchy   (F)
0,0000
   
   
  Jasieniec  (F)
5,500
   
   8,700
Obraz


Uzasadnienie:

Kolej sezonowa szynobusowa pasażerska powróciła do miasteczek Łagów i Pszczew w sezonie ubiegłym jak i obecnym. Proponuję to samo dla miasteczka Trzciel w sezonie letnim 2022 lub 2023.

Redakcja zmieniła propozycję tab aby np. jeden lub dwa kursy dziennie w relacji Gorzów- Zielona Góra wykonywały zajazd przez Trzciel w sezonie letnim. Relacja szynobusów byłaby przyspieszona: Gorzów- Międzyrzecz- Lutol Suchy- Trzciel Zachodni- nowe torowisko- Trzciel- Zbąszyń- Zbąszynek i dalej do Zielonej Góry.

Etap I
Odbudowanoby: torowisko wzdłuż drogi krajowej nr 92 (zarządca GDDKiA) - najpierw byłyby to kursy tylko od strony Gorzowa. 
Etap II

W drugim etapie uzyskanoby przejezdność przez torowisko ze stacji Zbąszyń do Trzciela, i w ten sposób w sezonie letnim mógłby tutaj w weekendy kursowac szynobus z kierunku Zbąszynia i Zielonej Góry.
Etap III

 W trzecim etapie dodanoby nowy odcinek Trzciel- Trzciel Zachodni. 
Na początek...
Wynajętoby wzorem Pszczewa i Przytocznej ze środków gminnych firmę która przygotowałaby dokumentację dla naprawy torowisk które albo są nieprzejezdne (odcinek Trzciel- Zbąszyń) albo zdemontowane (tor wzdłuż DK nr 92). Jaka jest opinia gminy oraz GDDKiA do odtworzenia toru wzdłuż jezdni drogi krajowej nr 92?
Szkice w załącznikach.
Pozdrawiam,
Adam

---------- Forwarded message ---------
Od: Adam Fularz 
Date: niedz., 11 paź 2020 o 23:00
Subject: Wniosek do gminy Trzciel dot. kolei
To: <urzad na serw. trzciel.pl>



Temat: Wniosek do gminy Trzciel dot. przygotowania dokumentacji technicznej dla odbudowy kolei pasażerskiej turystycznej




Wniosek do Radnych gminy Trzciel oraz do UM


Szanowni Państwo, 

Miasto Międzychód ma 10000 mieszk. i spełnia wymóg demograficzny obecnego programu Kolej Plus, przez co Trzciel ma szansę na odbudowę kolei jednakże trzeba złożyć w programie "Kolej Plus" dokumentację dot. naprawy ubytków w torowisku. Nagle bowiem zmieniono przepisy.

Proponuję by gmina miasta Trzciel złożyła podobny wniosek- z projektem o nazwie: odbudowa linii do Trzciela i Międzychodu za pomocą szyn staroużytecznych od stacji Zbąszyń do Trzciela z przystankiem kolejowym w centrum Trzciela- nowy tor pobiegłby równolegle na odcinku ulicy Głównej w kierunku centrum miasta Trzciel. Proszę o  zmianę planu zagospodarowania przestrzennego celem dodania odcinka torowiska do ścisłego centrum miasta.

Po realizacji projektu możliwe są kursy pociągów pasażerskich np. w sezonie letnim, czy kursy całoroczne podmiejskie w relacji do Zielonej Góry p. Zbąszynek czy Zbąszyń.

Trzciel to mniejsze miasto w województwie lubuskim, miasto się starzeje i wyludnia. jest to ostatnia szansa na powrót kolei do Trzciela. Kryzys dotknął branżę turystyki lokalnej, oto opis problemów turystyki lokalnej: " Pamiętam wygląd miasteczka 20 lat temu, pod koniec lat 90., kiedy wciąż jeszcze jeziora były czyste, pełne łodzi, kajaków, a liczne pomosty roiły się od turystów zaglądających do licznych ośrodków campingowych. Dzisiaj nic z tego nie pozostało. Woda brudna, zarośnięte szlaki, wspomnienie po ośrodkach, a turyści, owszem, są, ale już nie w Trzcielu. Nawet Prądówka umarła. :( " wg bazakolejowa.pl )

W związku z tym zwracam się do władz miasta o złożenie wniosku w kolejnym naborze do programu Kolej Plus. 

Ponadto- było jedno połączenie w te wakacje do Pszczewa. Pociąg dojechał tam w zeszłym roku też tylko raz. Niemniej Łagów ma sezonowe pociągi pasażerskie co sobotę przez cały sierpień i połowę września. Być może takie połączenia odzyskałby też Trzciel?


Proponowany odcinek do odbudowy

Sugerowana jest odbudowa odcinka Zbąszyń-Trzciel- Międzychód, z tymczasowa poprawą stanu torowiska do efektu przejezdności na odcinku do Międzychodu

Do odbudowy:
  Trzciel   (F)
29,747
 
 
  Prądówka   (P)
33,214
 
 
  Przychodzko   (P)
36,206
 
 40,667
 
 
  Zbąszyń   (P)
43,080

Do odbudowy
Trzciek Zachodni- Lutol Suchu
Ułożenie na powrót torowiska wzdłuż drogi krajowej nr 92 przez Jasieniec do stacji dzawnej kolejowej "Trzciekl Zachodni". Budowa przystanku kolejowego, a docelowo fragmentu nowego torowiska dla sezonowych szynobusów turystycznych kursujących co weekend w okresie letnim.

Do uzyskania przejezdności
0,0000
 
 4,187
 
 
  Głażewo   (P)
9,111
 
 
  Łowyń   (P)
12,878
 
 
  Lewice   (P)
16,175
 
 
  Lewiczynek   (P)
20,274
 
 
  Zachodzko   (P)
22,867
 
 25,471
 
 
 
 
  Trzciel   (F)
29,747


Stacja Trzciel

Ostatnia zmiana: 2019-07-17

Opis ogólny 
W okresie międzywojennym dworzec w Trzcielu, w odróżnieniu od centrum miasta, znajdował się na terenie Polski.
Dane tabelaryczne
Województwo:lubuskie
dodatkowe tory:2008-09-24: Trzy tory przez całą długość stacji, umożliwiały zapewne mijanki bardzo długich pociągów. Trzy lub cztery tory w części towarowej stacji.
budynki:Budynek dworca adaptowany do innych celów
2008-09-24: Ślady po nastawni południowej, dół po pędniach niedaleko nastawni.
lokomotywownia:nie ma i nie było
zadaszenie peronów:nie ma i nie było
semafory:kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne:nie ma i nie było
kasa:zlikwidowana
przejście nadziemne:nie ma i nie było
wieża wodna:2008-09-24: Wieża wodna raczej nieużywana, otwarta, powybijane szyby a wewnątrz nie wygląda za dobrze.
2012-06: Wieża stoi ok.160 m na pd od budynku b. dworca kolejowego (ul. Osiedle Kolejowe), posiadała zbiornik o pojemności 50 m3, nieczynna od 1998 r. Ppodobne wieże stoją m.in. na stacjach Gościkowo, Lewice, Nojewo, Śrem i na stacji Toporów (rozebrana w 2001 r.) (info: Bolesław Wojtyniak).
perony:Perony: 3
Krawędzie peronowe: 3
Obraz
wg bazakolejowa.pl


Pozdrawiam,
Adam Fularz
wydawca, 
www.ziemiagorzowska.pl
Dolina Zielona24a, 65-154 Zielona Góra
--




--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl


--

Komentarze

Artykuły