Ministerstwo Edukacji i Nauki wyjaśnia zasady rygoru/ dyscyplinowania w szkołach
Redakcja serwisu pytała:
Wspominał Pan o jakimś rygorze w szkole, że niby po okresie pandemii będzie trudno go wprowadzić czy przywrócić. Co miał Pan na myśli?
To chyba nie te czasy by w ogóle panował jakikolwiek rygor. Osoby bardziej zamożne posyłają dzieci do szkół w których jest zakaz jakiejkolwiek przemocy ze strony nauczycieli. Żyjemy w czasach kiedy - aby aplikować do pracy w takiej nowoczesnej szkole- trzeba mieć ukończony kurs Nonviolent Communication (NVC, komunikacja bez przemocy) a i to nie gwarantuje pracy w nowoczesnej postępowej placówce (starałem się o kilka godzin tygodniowo w szkole z obowiązkowym NVC dla nauczycieli, byli ode mnie lepsi). (...)
Odpowiedzi:
ul. Wspólna 1/3, 00-529 Warszawa, tel. (22) 34 74 228, sekretariat.DWEW (na serw) mein.gov.pl,
www.mein.gov.pl
Warszawa, 22 kwietnia 2021 r.
DWEW-WWPB.4017.72.2021.KK
Pan
Adam Fularz
Polish News Agency
e-mail: adam@wieczorna.pl
Szanowny Panie,
odpowiadając na e-mail w sprawie rygoru w szkołach i dyscypliny uprzejmie
wyjaśniam, że uczniowie w szkole są oceniani z zachowania, a w statucie szkoły
określone są rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się
od kary. Statut szkoły określa również:
- przypadki, w których dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić do kuratora
- oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły;
- szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów,
- o którym mowa w art. 44 b. ustawy o systemie oświaty;
- zakres zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy oraz innych
- pracowników szkoły, w tym także zadania związane z zapewnieniem
- bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
- a także sposób i formy wykonywania tych zadań dostosowane do wieku
- i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych szkoły.
w statucie szkoły z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
1) właściwego zachowania się podczas zajęć edukacyjnych;
2) właściwego zachowania się wobec nauczycieli i innych pracowników
szkoły oraz pozostałych uczniów.
W przypadku agresywnych zachowań uczniów szkoła powinna natychmiast
podjąć stosowne działania profilaktyczne, które zawiera program wychowawczo-
profilaktyczny szkoły uchwalany przez radę rodziców w porozumieniu z radą
pedagogiczną, z uwzględnieniem wniosków z przeprowadzonej diagnozy potrzeb
szkolnych.
Nie należy także zapominać, że uczniowie powinni przestrzegać praw
i obowiązków ucznia, a także respektować zasady współżycia społecznego
i normy etyczne. Zachowanie uczniów, zgodnie z art. 44b ust. 1 pkt 2 ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty2 , podlega ocenie. Zasady oceniania
regulują przepisy tej ustawy oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych3
. Przepis art. 44b ust. 4 ww. ustawy stanowi, że ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez
wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia
respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych
oraz obowiązków określonych w statucie szkoły. Natomiast zgodnie z § 11 ww.
rozporządzenia śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania
uwzględnia następujące podstawowe obszary:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
Szczegółowe warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania, w tym oceniania
zachowania, określa – zgodnie z art. 44b ust. 10 ww. ustawy – statut szkoły,
w którym mogą zostać określone dodatkowe obszary mające wpływ na ustalenie
śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia.
Ponadto uprzejmie informuję, że za bezpieczeństwo w szkole odpowiada
dyrektor szkoły, który sprawuje także nadzór pedagogiczny.
Natomiast nadzór nad szkołami sprawuje właściwy terytorialnie kurator oświaty,
więc wszelkie nieprawidłowości w działalności szkoły należy zgłosić do kuratora
oświaty, w przypadku nieprawidłowej działalności dyrektora szkoły również do
organu prowadzącego szkołę tj. wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Zgodnie ze statutem szkoły uczniowie powinni realizować obowiązki szkolne,
w przypadku zachowań nagannych mogą ponieść karę.
Dodatkowo, Ministerstwo Edukacji i Nauki wspierało szkoły i placówki oświatowe
w realizacji zadań ochrony zdrowia psychicznego uczniów w ramach
Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020, m.in.:
- powstał program promocji zdrowia psychicznego „Myślę pozytywnie –
- Szkolny System Wsparcia Zdrowia Psychicznego".
w placówce oświatowej w sposób dopasowany do potrzeb odbiorców.
W programie całe środowisko placówki pracuje na osiągnięcie zakładanych
celów prozdrowotnych, w tym tworzenia pozytywnego klimatu. W programie
w latach 2017-2020 uczestniczyło 28 243 nauczycieli i rodziców, 42 000 uczniów
i 606 szkół. Kampanie informacyjno-edukacyjne dotyczące znaczenia profilaktyki
zdrowia psychicznego dotarły do ponad 5 mln odbiorców.
- przygotowano i wdrożono do szkół/placówek projekt dotyczący mediacji
- szkolnych i mediacji rówieśniczych, pozytywnej komunikacji – porozumienia
- bez przemocy, jako profilaktyki agresji i przemocy.
technik e-learningowych i z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi
edukacyjnych z pomocą których prowadzone były szkolenia dla nauczycieli
i opiekunów mediacji rówieśniczych. Blisko 600 szkół skorzystało ze szkoleń
on-line w 2020 r.
Z poważaniem
Wawrzyniec Roch Kowalski
Zastępca Dyrektora
/ – podpisany cyfrowo/
przypisy:
1 Dz. U. z 2020 r. poz. 910, z późn. zm.
2 Dz. U. z 2020 r. poz. 1327.
2 Dz. U. z 2020 r. poz. 1327.
opr,. AF dla Polish News Agency, formatowanie tekstu uszkodzone ze względu na przeklejenie z pliku PDF
Komentarze
Prześlij komentarz