Przypomnienie celem podjęcia natychmiastowych działań celem obrony przed wrogim przejęciem rynku lotniczego w Polsce Zachodniej

Korekta propozycji
Temat: Przypomnę celem podjęcia natychmiastowych działań celem obrony przed wrogim przejęciem rynku lotniczego w Polsce Zachodniej



Przypomnienie podjęcia natychmiastowych działań celem obrony przed wrogim przejęciem rynku lotniczego w Polsce Zachodniej

do Minister Infrastruktury 
Do Radnych Miasta Chojna

Redakcja www.ziemiagorzowska.pl wzywa Rząd Rzeczypospolitej Polskiej do podęcia natychmiastowych działań w celu obrony tutejszego rynku lotniczego przed wrogim przejęciem.
Przypominam fakty i dodaję opinie:

1. W Berlinie otwarto 31 października 2020 nowe wielkie lotnisko transkotynentalne, zaś dawny port SXF stał się tylko jednym w pierów, części nowego kompleksu, świetnie połączonego z siecią transportu zbiorowego, czego nie można powiedzieć w żaden sposób o lotniskach po polskiej stronie granicy. 

2. Możliwe jest wykorzystywanie portu lotniczego w m. Chojna - obiektu powojskowego, jako portu lotniczego dla mieszkańców Berlina. Mapka lokalizacji w załączniku. 

3. Rząd zaproponował że utrzyma/ obroni rynek lotniczy poprzez 
3a) nowy lotniczy centralny port pod Warszawą, 
3b) dowóz pasażerów drogą lądową tamże.

4. Już obecnie można naocznie stwierdzić, że oferowany system przesiadek w okolicy Warszawy jest niesprawny: lokalna ludność masowo wybrała nowootwarte lotnisko BER nawet gdy z obiektu terminalu odlotów w Nowym Kramsku oferowano w niskich cenach dolot dwa razy dziennie na przesiadkę na inne samoloty w Warszawa- Okęcie.

5. Jako ekonomista obawiam się że już obecnie doszło do utraty rynku na rzecz nowego lotniska BER, a model zaproponowany przez Rząd jurysdykcji Rzeczpospolita Polska w celu obrony tutejszego rynku lotniczego przed wrogim przejęciem jest niesprawny, obarczony błędem logicznym. Podróżny lecący np. z Ziemi Lubuskiej gdziekolwiek na głównych kierunkach podróży z regionu (poza Warszawą), znacznie nakładaliby czasu poprzez przesiadkę w piaście czy hubie centralnym ulokowanym w planowanej przez rząd lokalizacji pod Warszawą.

6. Wnoszę o tymczasową aktualizację planu obrony rynku lotniczego celem obrony majątku ludności województwa lubuskiego przed dalszą deprecjacją. Otóż- tutejszy port lotniczy zbudowany w m. Chojna nadaje się jako polska tania konkurencja dla lotniska BER. Rządowa polityka prowadzenia czy planowania ruchu lotniczego w mojej ocenie powoduje iż dalej traci udział polskich portów lotniczych na wartości, ba, może stracić jeszcze bardziej.

7. Proponuję obronę rynku przewozów transatlantyckich (do USA etc.) z zachodniej Polski. W Polsce zachodniej brakuje lotniska mogącego przyjmować bezpiecznie takie loty. Obecnie wg założeń rządu ma się to odbywać z przesiadką w Warszawie lub nowym lotnisku centralnym jakie Rząd zamierza zbudować pod Warszawą. Oznacza to iż podróżni musieliby nadłożyć czasu podróży, co zwłaszcza podróżnym z całego regionu wokół granicy zachodniej wydaje się kompletnie i całkowicie bezsensowne (odległość do portu przesiadkowego wydaje się tutejszej ludności bardzo znaczna, obawiają się oni dodatkowych kosztów, znają je z oferty cenowej codziennych dolotów do Warszawy). Zmiana planu polegałaby na dostosowaniu jednego z lotnisk przygranicznych do obsługi lotów transatlantyckich. 

8. Redakcja sugeruje by tymczasowo odtworzono ofertę lotów do Newark w USA z terenu Wielkopolski i woj. lubuskiego, celem obrony rynku przed wrogim przejęciem. Śródmiejsko ulokowany port lotniczy Poznań- Ławica nie nadaje się raczej do przedłużenia drogi startowej, redakcja proponuje aby inwestycję tą zrealizowano tymczasowo jako próbę obrony rynku przed przejęciem- poprzez rozbudowę pasa startowego lotniska Chojna. Na lotnisku Chojna  przeszłości obsługiwano skąpą ofertę wojskowych lotów.

9. Lotnisko w m. CHOJNA powinno mieć:
-przedłużony pas startowy. Jeśli po polskiej stronie lotniczy rych transatlantycki ma przeżyć na konkurencyjnym rynku czyli w otoczeniu Berlina, w mojej ocenie bezwzględnie powinno mieć pas startowy długości np. 3200 metrów by konkurować cenowo o loty cargo i loty transkontynentalne pasażerskie. 

Na końcach drogi startowej można wykonać płaszczyzny do zawracania statków powietrznych kategorii D z założeniem jednakże że powinno się minimalizować koszty inwestycji i jeśli te statki kategorii D będą mogły zawrócić na istniejącej DS, to może jednak tej inwestycji realizować nie trzeba od razu. Statki te po prostu zajmowałyby DS na czas zawracania.

Zauważę że dłuższa droga startowa pozwala lotniskom na pozyskanie lotów cargo czy innych lotów pasażerskich które wymagają długich dróg startowych. Jest to nisza rynkowa, ale w mojej ocenie port lotniczy po polskiej stronie granicy mógłby wybrać tą niszę rynkową by przeżyć na rynku wokół zbudowanego już lotniska BER.

10. Propozycja dodania połączeń z CHOJNA na Rzeszów, Newark i loty przez WAW


 LOT mógłby może dodać np. loty do Newark w USA jako oferta międzylądowaniem na trasie z Newark w USA do Rzeszowa z międzylądowaniem w Chojna 

Proszę zobaczyć ofertę przewoźnika LOT w Rzeszowie:
Rzeszów [RZE] - Nowy Jork - Newark [EWR] Czas lotu: 09:40 
Rzeszów [RZE] - Monachium [MUC] Czas lotu: 01:25 

Proszę rozważyć przedłużenie pasa startowego w tym miejscu. 
 
11. Redakcja przedstawia plan ratunkowy:

- przedłużenie drogi startowej lotniska Chojna o 200 metrów z jednej i 500 metrów z drugiej strony. Poszerzenie dróg kołowania i płaszczyzn postojowych. Cel to możliwość konkurencji z lotniskiem BER za pomocą infrastruktury długiej drogi startowej. Jest to potrzebne dla międzylądowania samolotów Rzeszów- Newark w USA, jakie proponuję.
 
- wycięcie krzaków i drzew na zapomnianej bocznej linii kolejowej do portu lotniczego w miasteczku Chojna, odbudowa torowiska kolei. 

- wprowadzenie spalinowego szynobusu z Kostrzyna z postojem tylko w 1- 2 stacjach pośrednich,  uruchomienia "S-Bahn Kostrzyn " - czyli autobusów szynowych do pierwszego miasta po stronie niemieckiej.

- zmiana nazwy handlowej ( nie- nazwy prawnej) portu lotniczego w miasteczku Chojna na inną.
Do wyboru mamy np.

Gorzów- Berlin - Frankfurt Oder
Gorzów- Berlin - Ostbrandenburg
Gorzów- Berlin - Frankfurt Oder- Poznań
Gorzów- Poznań- Berlin
Gorzów- Poznań- Frankfurt Oder
Gorzów- Frankfurt Oder- Ostbrandenburg
Gorzów- Frankfurt Oder - Lebuser Land
Gorzów- Frankfurt Oder / Lebus
Gorzów- Ostbrandenburg- Frankfurt Oder

image 
Fot. Namiotowa poczekalnia pasażerska pobliskiego lotniska w Nowym Kramsku w czasie sezonu lotów czarterowych. Obecnie kupiono większy namiot. 

Złożono dokumenty w sprawie do Radnych Miasta. 
Petycja, dotyczy: portu lotniczego w Chojnej
A
Adam Fularz
do info
11 gru 2017
Szczegóły
Petycja do 
Rada Miejska Miasta Chojna

Proszę o zamieszczenie petycji w BIP. Moje dane osobowe mogą zostać użyte.

Szanowni Państwo,
Jako ekonomista transportu uważam że na rynku lotnisk pasażerskich woj. zachodniopomorskiego potrzeba jest konkurencja- obecnie jest w tym regionie tylko jeden port lotniczy, podczas gdy w woj. mazowieckim działają 3 takie porty. 

Obecnie działa tylko jedno lotnisko pasażerskie w tym regionie. To jest zbyt mało, przez co samoloty biznesowe, czarterowe czy sportowe muszą ponosić wysokie koszty lądowań na lotnisku Goleniowa które ma pozycję niemalże monopolistyczną.
 
Niewielki, sezonowy port lotniczy pasażerski mógłby już niedługo zacząć funkcjonować w m. Chojna. Infrastruktura już istnieje i jest posiadana przez Urząd Miasta, ale są znaczne braki. Jest to spowodowane podjęciem decyzji o likwidacji lotniska. Decyzja ta jednak powinna być zmieniona, z tego powodu że miasta wielkości Chojnej w Polsce i na świecie posiadają lotniska, podczas gdy w Chojnej lotnisko się likwiduje.  

Lotnisko w Chojnej ma już częściowo zamknięty pas startowy o pierwotnej długości 2500 m., z którego przywrócona do użytku długość i szerokość pasa powinna mieć co najmniej około 1300 lub 1500 metrów i 60 m szrokości . Jest to infrastruktura wystarczająca aby obsługiwać z tego lotniska samoloty general aviation, loty biznesowe, rozkładowe loty pasażerskie, a takie plany już miały miejsce. Typ samolotu używany dla połączeń pasażerskich z lotniska z którego dopiero zaczyna się wznawiać połączenia pasażerskie i początkowo popyt nie będzie duży, to Saab 340. Takie samoloty posiada między innymi polski przewoźnik Sprintair S.A. Tak ożywiano ruch na lotnisku Olsztyn- Szymany- na początek loty oferowały niewielkie maszyny.


Wnoszę petycję aby:

- zmieniono decyzję o likwidacji lotniska na decyzję o ponownym otwarciu lotniska dla celów sportowych, general aviation etc. Lotnisko w Goleniowie obsługuje już znaczny ruch i powinno powstać drugie lotnisko które przejęłoby ruch samolotów innych niż samoloty pasażerskie, cargo i wojskowe. 

-w regionie powinno powstać drugie lotnisko które oferowałoby utwardzony pas startowy i niższe stawki dla samolotów małych, biznesowych, general aviation

- uruchomiono dotowane loty z miasta Chojna do Warszawy w sezonie letnim, co najmniej 2 razy w tygodniu, w poniedziałki rano (albo w niedziele wieczorem) i w piątki wieczorem. Czas przelotu na trasie Chojna- Warszawa wynosiłby około 1,5 godziny. Loty byłyby dotowane przez władze samorządowe (miejskie i wojewódzkie), jak w przypadku połączenia Zielona Góra- Warszawa które także jest dotowane ze środków publicznych. Kwotę rocznej dotacji szacuję na 2-3 miliony PLN. Rozpisanoby przetarg na obsługę takich połączeń przez przewoźników prywatnych.

Wnoszę petycję także o to aby możliwie szybko doposażono port lotniczy w pomoce nawigacyjne (NDB lub ILS) co umożliwi bardziej bezpieczną obsługę połączeń lotniczych oraz umożliwi przyjmowanie większych i bardziej ekonomicznych typów samolotów pasażerskich- np. airbusów i boeingów. Spowoduje to spadek cen biletów, wzrost liczby pasażerów i wzrost rentowności połączeń lotniczych rozkładowych do Chojnej a także spowoduje zmniejszenie dotacji do utrzymania połączeń lotniczych jak i utrzymania samego lotniska.

Wnoszę także o przystosowanie obecnych niektórych budynków - w postaci budynku powojskowego- do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle. Koszt inwestycji w uruchomienie połączeń pasażerskich nie będzie więc zbyt wielki.

Powojskowe lotnisko Chojna już istnieje, ale:
-pas startowy nie był spoinowany ani nie uzupełniano pęknięć i nie wymieniano tych najbardziej zużytych płyt
- nie ma na nim zbyt wielu pomocy nawigacyjnych. Proponuję wyposażenie portu w terminal pasażerski zdolny do obsługi 33 pasażerów jednorazowo w odlocie poprzez adaptację istniejącego obiektu, wieżę dla kontrolerów lotów (modułową zbudowaną z kontenertów, na wzór wieży tymczasowej w porcie lotn. Modlin), agregat GPU,  stację paliwa lotniczego, NDB lub ILS ew. system GPS.
- brak jest połączeń pasażerskich które sa ekonomicznie możliwe. Połączenia miałyby na przykład charakter turystyczny, odbywałyby się tylko latem.

Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.

Powtarzanym mitem w mediach tabloidowych i kolorowych  jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )  Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona powyżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe porty pasażerskie zorientowane pod turystykę.

-jakie plany biznesowe ma UM Chojna w związku z lotniskiem? 

-Czy nie powinno się sporządzić jakiegoś dokumentu/ strategii dla lotniska, z określeniem tego czy potrzebna jest jego reaktywacja, oraz z określeniem źródeł finansowania? Czy nie powinien powstac osobny dokument tylko dla lotniska? Przecież w ostatnim roku w Polsce naprawiono 2-3 podobne lotniska (Krosno, Krywlany etc.), a w ostatnich latach naprawiono lotnisko we wsi Szymany kwotą ok. 205 mln PLN (o ile pamiętam). W niewielkich miejscowościach gdzie funkcjonują lotniska, np. w Nowym Kramsku k. Babimostu czy w Szymanach, często są dużym lub największym pracodawcą.

-czy planuje się pozyskanie np. aeroklubów, firm szkolących pilotów? W mieście wielkości Chojnej powinien działać aeroklub. Choćby dla tego celu lotnisko powinno być naprawione. Przecież lotniska aeroklubowe mają liczne miasta podobnej jak Chojna wielkości. Tymczasem władze miasta w odpowiedzi na zapytanie informują o zamiarze całkowitej likwidacji lotniska. 

-czy planuje się poszukiwanie inwestorów którzy potrzebują lotniska dla procesu technologicznego, np. producentów samolotów lekich, czy w ogóle producentów samolotów? W innych regionach kraju, np. w Mielcu czy Krośnie na Podkarpaciu, to się udało, i wokół lotnisk rozwinęła się produkcja samolotów. Zamiast likwidować lotnska pod strefy gospodarcze, pozyskano inwestorów którzy potrzebują lotniska dla procesu produkcyjnego, np. samolotów. W ten sposób rozwinięto przemysł lotniczy. Tymczasem ta gałąź gospodarki w Chojnej upadła.

-czy władze miasta nie zamierzają skorzystać z usług Urzędu Lotnictwa Cywilnego by dowiedzieć się co trzeba przesłać aby formalnie zalegalizować lądowisko na pasie startowym? W wielu miastach na powojskowych pasach startowych najpierw zalegalizowano lądowiska, później dodano stacje paliwa lotniczego, by samoloty mogły tankować paliwo.

-czy zamierza się doprowadzić do naprawy spoin i pęknięć w płytach na pasie startowym i pozyskać na to środki finansowe np. z Urzędu Marszałkowskiego etc.? 
 
Wnoszę petycję o zachowanie i odtworzenie drogi startowej Portu Lotniczego CHOJNA i odbudowę portu.

Proponuję drogę startową o dł. 1400 metrów z wykorzystaniem drogi startowej istniejącej powojskowej która byłaby naprawiona (wyminana spoin i spękanych płyt betonowych jeśli takie są), naprawę lub odbudowę drogi kołowania i płyty postojowej, przebudowę i modernizację budynku portu lotniczego jeśli się zachował (tego z wieżą kontroli lotów). Umożliwi to przyjmowanie samolotów.

Uruchomionoby planowe loty rejsowe do innych miast Polski-  proponuję loty do Warszawy (raz czy dwa razy w tygodniu, np. w piątki wieczorem i w niedziele wieczorem)- loty te byłyby dotowane. Lotnisko pasażerskie działałoby tylko raz-dwa razy w tygodniu.


Proszę o odpowiedź na petycję- opublikuję  ją.

Załączam poprzednią odpowiedź


Dzień Dobry
Uprzejmie informuję, że Gmina Chojna aktywizuje tereny poradzieckie poprzez zapewnienie infrastruktury mieszkaniowej, przygotowuje tereny z przeznaczeniem pod budownictwo mieszkaniowe.
W większości tereny lotniska to tereny przemysłowe.
Pragnę również poinformować, iż w m. Chojna nie planuje się uruchomienia portu lotniczego.
Małgorzata Juzyszyn - Naczelnik Wydziału ZBN


Odpowiadając na Pana wniosek przesłany w dniu 27.02.2016r. w sprawie utworzenia portu lotniczego uprzejmie informuję, że Burmistrz Gminy Chojna podtrzymuje swoje stanowisko przesłane e-mailem w dniu 26.02.2016r.

Naczelnik Wydziału
Małgorzata Juzyszyn

Dzień dobry,
uprzejmie informuję, ze Gmina Chojna aktywizuje tereny poradzieckie poprzez zapewnienie infrastruktury (głównie) mieszkaniowej. Obecnie na tym terenie można rozróżnić dwie strefy- mieszkaniową i przemysłową. Znaczną część zajmują
tereny przemysłowe, gdzie swoją działalność gospodarczą prowadzą lokalni przedsiębiorcy (warsztaty samochodowe, hurtownie budowlane, cpn, bazy transportowe).
Jednocześnie informuje, że Gmina Chojna nie planuje uruchomienia portu lotniczego, część pasa startowego została sprzedana.
Aneta Brzezińska
UM Chojna
-- 

Bibliografia wykorzystana przy sporządzeniu petycji:

Bierca, A. Zarys historii lotniska wojskowego w Chojnie. W: Chojna i okolice na przestrzeni wieków (2). Red. R. Skrycki. Chojna 2008, s. 81-102


Pozdrawiam,
--


Adam Fularz, manager  www.elubuska.pl



Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra




--



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze

Artykuły