Gazeta Lubuska - pytanie o rodzaj tekstów prasowych

do PolskaPress

Szanowni Państwo. 

Jak informuje portal zamowienia20.pl- otrzymali Państwo ponad milion PLN zamówień z władz miasta Zielona Góra. 
 
Czy ma to wpływ na sposób w jaki Gaz. Lubuska relacjonuje wypowiedzi urzędników samorządowych? Czy Gazeta Lubuska jest informatorem samorządu terytorialnego? Jak traktować ukazujące się w tym periodyku treści? Czy są to treści redakcji (do których mogę na mocy prawa złożyć wniosek o sprostowanie) czy też jest to informator samorządu?  Czy te artykuły- czy są one sponsorowane?   

W mojej ocenie, noszą one znamiona treści sponsorowanych i nie wiem czy przysługuje prawo do sprostowania. Zawierają one argumenty tylko jednej strony sporu i nie mają cech obiektywności.

Są to także treści kontrowersyjne -szczególnie te związane z działalnością gospodarczą miejskiego koła myśliwskiego - do którego należy część władz miasta jak i radca prawny który organizuje tutejsze wybory samorządowe. W parku miejskim "Park Poetów" rozstawiono ambony myśliwskie przy ul. Szwajcarskiej. Jak mniemam, ktoś strzela do udomowionych saren z Doliny Gęśnika. Takie mięso jest pozbawione antybiotyków i jest cenione na rynku przez myśliwych. Jak sądzę, jest to działalność gospodarcza miejscowych władz- członkowie władz którzy są myśliwymi, żywią się także zwierzętami z naszego parku czy z lasów miejskich.

Poprzednio miejscowa okręgowa lekarz weterynarii złożyła skargę do Rady Etyki Mediów na - lobbing Gazety Lubuskiej także w sprawie polowań w celu wybicia zwierząt. W tekście na który lekarz weterynarii złożyła skargę do REM- wypowiadał się bliski przyjaciel pani redaktor naczelnej. Domagał się zabicia jakichś zwierząt. Jest on członkiem władz miasta jako radny. W przeszłości pracował jako dziennikarz z obecną redaktor naczelną. W tekście występuje konflikt interesów który zatajono.

Do Rady Etyki Mediów zgłaszałem już skargę na to że lokalna redakcja PolskaPress wzywała "na swoją prośbę" do wyłapywania udomowionych dzikich zwierząt z terenu miasta. Chodziło o lisa z ulicy Łużyckiej.  Tymczasem po stronie niemieckiej w miastach jest sporo lisów,  pamiętam zdjęcia z firmy autobusowej BVG gdy lisy próbowały wejść do autobusu miejskiego. Oto fragment stanowiska REM: 

"Wydaje się, że w czasach, kiedy u ludzi, niestety, często występują objawy zezwierzęcenia, może dobrze by było pozwolić 'dzikim' zwierzętom przebywać wśród nas i dzięki temu poznać sposób zachowania takich zwierząt jak lis, którego Pan opisuje. Mogłoby to
doprowadzić do złagodzenia obyczajów wśród tych, którzy bliżej by się z nim zapoznali, 

Łączę wyrazy szacunku,
W imieniu Rady Etyki Mediów
Krzysztof Bobiński

Wiceprzewodniczący REM"



2018-01-05 2017-12-06 0.37 Płatne ogłoszenia prasowe w dzienniku o zasięgu wojewódzkim
Płatne ogłoszenia prasowe w dzienniku o zasięgu wojewódzkim nr części: 1 Polska Press Sp. z o.o. Oddział w Zielonej Górze 135 600,00

2017-12-29 2017-11-30 0.48 Usługa promocyjna polegająca na składzie, opracowaniu graficznym, wydruku i dystrybucji tygodnika „Łącznik Zielonogórski".
Usługa promocyjna polegająca na składzie, opracowaniu graficznym, wydruku i dystrybucji tygodnika „Łącznik Zielonogórski". nr części: 1 Polska Press Sp. z o.o. Oddział w Zielonej Górze 703 140,00

__________



________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze

Artykuły