Wojewoda odpisał w sprawie zabezpieczenia przeciwpożarowego
Pan
Adam Fularz
Merkuriusz Polski
W odpowiedzi na zapytanie prasowe uprzejmie wyjaśniam, że zważywszy na obowiązujące
przepisy dotyczące ochrony przeciwpożarowej oraz organizacji Państwowej Straży Pożarnej,
uważam że przekazanie zapytania prasowego bezpośrednio do Lubuskiego Komendanta
Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Gorzowie Wielkopolskim było uzasadnione.
Zgodnie z art. 11 ust 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży
Pożarnej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1313 ze zm.), zwanej dalej Ustawą, wojewoda wykonuje
zadania
i kompetencje Państwowej Straży Pożarnej na obszarze województwa przy pomocy
komendanta wojewódzkiego PSP, jako kierownika straży wchodzącej w skład zespolonej
administracji rządowej w województwie.
Zadania Państwowej Straży Pożarnej to nie tylko ratownictwo i walka z pożarami,
są one również pojmowane jako działalność o charakterze urzędniczym. W postępowaniu
administracyjnym, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji PSP,
organem właściwym jest komendant powiatowy lub miejski PSP. W takim wypadku
organami wyższego stopnia są: w stosunku do komendanta powiatowego lub miejskiego PSP
– komendant wojewódzki, a w stosunku do komendanta wojewódzkiego PSP – Komendant
Główny Państwowej Straży Pożarnej (art. 11a Ustawy).
Ustawa (art. 12 ust 5) określa również zadania komendanta wojewódzkiego PSP,
a należą do nich m. in.:
‐ organizowanie krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, w tym odwodów
operacyjnych, na obszarze województwa;
‐ dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo-
gaśniczego na obszarze województwa poprzez swoje stanowisko kierowania,
a w szczególności dowodzenie działaniami ratowniczymi, których rozmiary lub zasięg
przekraczają możliwości sił ratowniczych powiatu;
‐ analizowanie działań ratowniczych prowadzonych przez podmioty krajowego systemu
ratowniczo-gaśniczego na obszarze województwa;
‐ organizowanie wojewódzkich ćwiczeń ratowniczych;
‐ kontrolowanie uzgadniania projektów budowlanych w zakresie ochrony
przeciwpożarowej;
‐ analizowanie stanu bezpieczeństwa województwa w zakresie zadań realizowanych
przez Państwową Straż Pożarną;
Ustawa (art. 20) wyraźnie wskazuje, że akcję ratowniczą organizuje i kieruje nią
Państwowa Straż Pożarna, a podczas wykonywania pomocniczych specjalistycznych
czynności ratowniczych w czasie klęsk żywiołowych lub likwidacji miejscowych zagrożeń,
jednostki organizacyjne PSP, biorące udział w akcjach ratowniczych, obowiązane są
przestrzegać wskazań lub instrukcji osób kierujących tymi służbami.
Pragnę również zauważyć, że to Państwowa Straż Pożarna przeprowadza czynności
kontrolno-rozpoznawcze oraz ćwiczenia, w celu rozpoznawania zagrożeń oraz realizacji
nadzoru nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych oraz przygotowania do działań
ratowniczych (art. 23 Ustawy).
Czynności kontrolno-rozpoznawcze są przeprowadzane są m.in. w zakresie:
‐ kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
‐ oceny zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej rozwiązań technicznych
zastosowanych w obiekcie budowlanym,
‐ oceny zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym,
‐ rozpoznawania możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez
jednostki ochrony przeciwpożarowej,
‐ rozpoznawania innych miejscowych zagrożeń,
‐ wstępnego ustalania nieprawidłowości, które przyczyniły się do powstania pożaru oraz
okoliczności jego rozprzestrzenienia się.
Niezależnie od powyższego, pragnę podkreślić, iż Wojewoda Lubuski współpracuje
ściśle z Lubuskim Komendantem Wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej w Gorzowie
Wielkopolskim, zarówno na płaszczyźnie bezpośrednich rozmów i konsultacji, a także
w ramach szerszych spotkań zespołów zadaniowych, w tym organów kolegialnych jakim jest
np. Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego. Działanie krajowego systemu
ratowniczo-gaśniczego, w trakcie akcji ratowniczej w gorzowskiej katedrze, były
przedmiotem szeregu analiz, zarówno pod kątem taktyki działań, jak również wydolności
systemu. Akcja lubuskich strażaków była wysoko oceniona przez Komendę Główną PSP w
Warszawie, której opinię dotyczącą pragmatyki działań, dowodzenia oraz przyjętej taktyki
należy przyjąć jako wiążącą. Wojewoda Lubuski praktycznie od początku akcji ratowniczej
był na miejscu zdarzenia
i obserwował działania gaśnicze, które na żadnym etapie nie budziły wątpliwości, stąd nie
podejmowano dodatkowych działań o charakterze kontrolnym.
Pragnę nadmienić, iż Wojewoda Lubuski nie podejmuje decyzji o alokacji sił i
środków przewidzianych jako odwody operacyjne Komendanta Głównego i Wojewódzkiego
PSP. Decyzje są podejmowane w ramach systemu, a decydują o nich takie czynniki jak:
praktyka działań, prawdopodobieństwo wystąpienia danego rodzaju pożaru, potwierdzona
częstotliwość występowania danych zdarzeń, charakterystyka terenu lub układu
urbanistycznego. Natomiast sama organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego ma
umożliwiać w miarę szybkie dostarczenie niezbędnego sprzętu do działań z terenu kraju, co
miało miejsce w przypadku samochodów podnośników zadysponowanych z województw
zachodniopomorskiego oraz wielkopolskiego.
Dodatkowo pragnę podkreślić, iż funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej
obowiązkowo przeprowadzają rekonesanse obiektów zlokalizowanych na terenie działania
danej jednostki, pod kątem ewentualnych akcji gaśniczych. Rekonesanse odbywają się
regularnie, a dowódcy poszczególnych grup zadaniowych mają możliwość zapoznania się
z obiektem, rozmieszczeniem dróg ewakuacji, konstrukcją obiektu, czy rozmieszczeniem
urządzeń przeciwpożarowych. Do takich obiektów należą również budynki sakralne.
Administratorzy obiektów mają również obowiązek przeprowadzenia okresowych ćwiczeń
ewakuacji oraz współdziałania z PSP w trakcie potencjalnych zagrożeń w ich obiektach.
Pragnę zaznaczyć, iż Lubuski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej
w Gorzowie Wielkopolskim reprezentuje Wojewodę Lubuskiego w kwestiach dotyczących
ochrony przeciwpożarowej, w związku z powyższym proszę o kierowanie szczegółowych
pytań dotyczących tej materii bezpośrednio do tego organu.
Z up. Wojewody Lubuskiego
Lubuski Urząd Wojewódzki
Biuro Wojewody
ul. Jagiellończyka 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. +48 7155502, fax +48957115560
Waldemar Gredka
Dyrektor Biura Wojewody
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.
Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.
Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.
Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych.
Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone.
Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)
W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf
Komentarze
Prześlij komentarz