Baner

Baner
Ziemia Gorzowska
Gorzów,

poniedziałek, 29 grudnia 2014

Historia estakady kolei nadziemnej nad centrum miasta. Stacja Centrum.


Gorzów posiada sieć kolejową której przebieg przez centrum miasta rodzi skojarzenia z systemem napowietrznej kolei miejskiej S-bahn w pobliskim Berlinie. Dodatkowo korzystny przebieg linii kolejowej przez tkankę miejską powoduje, że urbanistom i ekonomistom transportu winny nasuwać się idee wykorzystania gorzowskiej infrastruktury kolejowej do potrzeb transportu miejskiego i podmiejskiego.


Powstanie w tym celu nowy przystanek na estakadzie kolejowej nad miastem: Gorzów Katedra. Będzie on stacją końcową. Kolej podmiejska wykorzysta obecnie nieużywany tor na estakadzie.
Fot. Schemat gorzowskiej estakady kolejowej o długości 906 metrów (bez półgalerii).


Zaczerpnięto z „Wiadukty i estakady miejskie”, M. Jerczyńskki, T. Gieżyński, Świat kolei 10/2001

Druga estakada powstała w Gorzowie Wlkp. na linii d. Kolei Wschodniej. Z racji ukształtowania terenu kolej poprowadzono wzdłuż rzeki, a tylko przy samym jej brzegu zabudowa miejska nie byla jeszcze zbyt gęsta. Na początku XX w. ruch pociągow i ruch uliczny byly już na tyle intensywne, że dla umożliwienia sprawnego korzystania z bulwarów i mostow przez Wartę postanowiono podnieść tory ponad poziom ulic. Przy okazji zabezpieczyło to linię przed skutkami ewentualnych powodzi. Budowę ukończono w 1916 r. (wg innych źródeł 1914).

Otoczenie kolejowych estakad w Polsce wciąż jeszcze daleko odbiega od oczekiwań urbanistów, władz miejskich, miłośnikow kolei… Gorzow Wlkp., 01.04.2001 r.
Dwutorowa estakada zaczyna się usypanym korpusem ziemnym stacji osobowej (podobnie jak we Wrocławiu, perony podniesiono ponad poziom posadzki dworca), a kończy galerią oporową z 24 ślepymi, łukowymi niszami. Pomiędzy znajduje się 51 arkad oraz 5 stalowych wiaduktów. Długość estakady wynosi 906 m. W latach 80–tych część łuków, będących doraźnym schronieniem dla marginesu społecznego, zagospodarowano na lokale handlowe i usługowe (wg stanu z 1998 r. — 37). W części estakada „obrosła” targowiskiem. Standard i kondycja tych lokali nie są jednak najlepsze, dając dowód, iż moda na awangardowe i w dobrym guście adaptacje przestrzeni przemysłowych jeszcze się u nas nie rozwinęła.

Panorama Gorzowa Wlkp. od strony Warty jest zdominowana przez estakadę kolejową; zabudowa łuków uporządkowała nieco najbliższe otoczenie, ale zdecydowanie popsuła widok (SU45–118, 01.04.2001).
wg http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/ESTAKADY/ESTAKADY.HTM

Linia Frankfurt nad Odrą- Rzepin- Ośno Lubuskie- Sulęcin- Międzyrzecz- Gorzów Wielkopolski.

O akcji na rzecz uruchomienia połączeń pasażerskich w relacji
Frankfurt nad Odrą- Rzepin- Ośno Lubuskie- Sulęcin- Międzyrzecz- Gorzów Wielkopolski.

Metro Gorzów. Propozycja wykorzystania sieci kolejowej dla transportu miejskiego w Gorzowie


Gorzów posiada sieć kolejową której przebieg przez centrum miasta rodzi skojarzenia z systemem napowietrznej kolei miejskiej S-bahn w pobliskim Berlinie. Dodatkowo korzystny przebieg linii kolejowej przez tkankę miejską powoduje, że urbanistom i ekonomistom transportu winny nasuwać się idee wykorzystania gorzowskiej infrastruktury kolejowej do potrzeb transportu miejskiego i podmiejskiego.

Patrząc na układ przestrzenny miasta, zasadnym wydaje się wykorzystanie kolei w obsłudze ruchu kolejowego:
-w kierunku Zawarcia i Deszczna
-w kierunku Wieprzyc
- w dalszej perspektywie: w kierunku Baczyny i Prądocina
Powstanie w tym celu nowy przystanek na estakadzie kolejowej nad miastem: Gorzów Katedra. Będzie on stacją końcową. Kolej podmiejska wykorzysta obecnie nieużywany tor na estakadzie.

Możliwe jest też wykorzystanie infrastruktury kolejowej celem skomunikowania osiedla Górczyn, jednakże w tym celu konieczna jest inwestycja w budowę odnogi od bocznicy kolejowej do Stilonu wprowadzając ją w tkankę miejską osiedla. Z racji niskiego poziomu świadomości ekologicznej i urbanistycznej wydaje się że czas na tego typu rozwiązania jeszcze nie nadszedł. Dziś zalecić warto jednakże wykorzystanie infrastruktury kolejowej istniejącej obecnie. Przyszłościową propozycję bazująca na najnowszych technologiach transportu miejskiego załączono w aneksie. Jej zastosowanie w Gorzowie wydaje się jednak mało prawdopodobne z uwagi na niski poziom kultury technicznej oraz sytuację ekonomiczną.

W początkowym okresie funkcjonowałaby jedna linia: Deszczno- Gorzów Zawarcie- Gorzów Dworzec- os. Słoneczne (zmiana kierunku) – Gorzów Katedra. Koszt jej wprowadzenia to koszt budowy przystanku Katedra (szacunkowo- 2 mln PLN), koszt zakupu trzech spalinowych wagonów motorowych (tzw. szynobusów, szacunkowo- 15 mln) oraz koszt poprawy stanu infrastruktury i ewentualnego dodania nowych przystanków (szacunkowo- 4 mln PLN). Szacunkowo jest to suma ok. 21 mln PLN, co odpowiada kosztom budowy ok. 1500- 1800 metrów drogi w terenie zabudowanym.


Rys. 1. Przebieg trasy szybkiej kolei miejskiej w tkance miejskiej, wraz z wprowadzeniem linii do centrum miasta wykorzystując estakadę.


Rys. 2. Propozycja rozwoju systemu, nowe linie do Baczyny oraz Prądocina.

podstawa uzycia map: użytek do celów dydaktycznych. Źródło: archiwum

Wznowienie połączeń kolei podmiejskiej do Gorzowa Wlkp.


Wydawnictwo chciałoby zaprosić do udziału w akcji mającej doprowadzić do wznowienia połączeń podmiejskich autobusami szynowymi na trasie Gorzów Wlkp.- Gorzów centrum (nowy przystanek)- Strzelce Krajeńskie Miasto.


Starą kolej w centrum Gorzowa można zmienić na styl berliński - twierdzi Adam Fularz


Niech nas w Gorzowie też wozi szybka kolej

Starą kolej w centrum Gorzowa można zmienić na styl berliński - twierdzi Adam Fularz. Zielonogórzanin Adam Fularz proponuje połączenie szybką koleją gorzowskiego śródmieścia z Wieprzycami, Deszcznem, Baczyną, a w przyszłości także z Górczynem.

Przed rokiem tramwaje na gorzowski Górczyn były jednym z postulatów w akcji "Możemy zmienić Gorzów" firmowanej przez "Gazetę". Prawie 38 proc. mieszkańców stwierdziło, że jest to jeden z miejskich priorytetów, stawiając rozbudowę linii tramwajowej nawet przed czystością ulic i remontami w szkołach. Ale kolej?

10005949_765494526797174_964083125978415455_o (1)
Fot. Kolej w centrum Gorzowa- niebieskie linie, wg http://www.ludziedlamiasta.pl/gorzow-wielkopolski-koncepcja-przebudowy/

czwartek, 16 października 2014

Port lotniczy Gorzów- jest nieużywany...



Wydanie płatne, cena abonamentowa. Gorzów, 16 października 2014 r.
Fragment - wersja demonstracyjna wersji płatnej

Nieużywany port lotniczy Gorzów- Lipki Wielkie to wydane kilkadziesiąt milionów PLN nie przynoszących korzyści gospodarczych

"W pierwszym roku funkcjonowania około połowa miejsc w naszych samolotach będzie w cenie 99 zł" – hucznie zapowiadali przedstawiciele taniej linii lotniczej, która przed swoim bankructwem zamierzała realizować loty pasażerskie z lotniska w Kielcach. Czy to samo jest możliwe w Gorzowie?

Fotografie portu w Gorzowie

W Kielcach jednak zabrakło ok. 10 mln PLN na dostosowanie portu do obsługi połączeń. Ile mln PLN zabrakło w Gorzowie, mieście mającym bardzo podobne lotnisko, choć z nieco krótszym pasem, położone 22 km od centrum miasta?

czwartek, 2 października 2014

OTWARCIE MUZEUM MARTYROLOGII

2014-10-02
OTWARCIE MUZEUM MARTYROLOGII
 - plakatotwarciemuzeum2014.jpg
- plakatotwarciemuzeum2014niem.jpg

Wojciech Zimmerman
--   Wiadomość wysłana ze strony http://www.slonsk.pl