Wniosek o sfinansowanie naprawy linii 385 do Gościkowa/ Paradyża dla sezonowego poc. pospiesznego Gorzów Wielkopolski- Warszawa


Od: Adam Fularz 
Temat: Wniosek o sfinansowanie naprawy linii 385 do Gościkowa/ Paradyża dla sezonowego poc. pospiesznego Gorzów Wielkopolski- Warszawa
Do: UM w Gorzowie Wielkopolskim



Temat: Wniosek o sfinansowanie naprawy linii 385 do Gościkowa/ Paradyża 




Wniosek dot. przedłużenia linii kolejowej z Łagowa do Gościkowa- Paradyża

List jest skierowany do UM w Gorzowie Wielkopolskim

Szanowni Państwo,
Województwo lubuskie potrzebuje pociągów sezonowych wakacyjnych dla rozwoju turystyki. Niestety, atrakcyjna dla turystyki kolejowej i  łącząca atrakcje turystyczne linia kolejowa nr 385 nie jest przejezdna, mimo  że podkłady są strunobetonowe.

Moim zdaniem marnuje się szybka trasa kolei z Gorzowa Wielkopolskiego do Toporowa, Świebodzina. Możliwy czas przejazdu to 1 godzina 10 minut czasu podróży. Tą linia mógłby w sezonie turystycznym kursować raz dziennie w każdym kierunku pociąg pospieszny PKP Intercity, który na trasie do Gorzowa i tak zmienia lokomotywę na spalinową. 

Postoje:
  • Zbąszynek
  • Świebodzin
  • Wilkowo
  • Toporów
  • Łagów
  • Kaława MRU
  • Nietoperek MRU
  • Międzyrzecz i dalej do Gorzowa.

Według tej propozycji, pociąg mijałby Zbąszynek linią na Świebodzin, z postojem w Wilkowie k. jeziora Niesłysz, w Toporowie zmieniałby lokomotywę na spalinową, i z postojem w Łagowie, Gościkowie, Nietoperku czy Kaławie dotarłby do Gorzowa. Skomunikowałoby to dla turystyki te rejony Polski i umożliwiło dojazd turystów koleją z wnętrza kraju. 

Według moich obliczeń- odcinek z Toporowa i Międzyrzecza do Gorzowa przez Gościkowo- Paradyż oraz Łagów Lubuski musiałby być do pokonania w czasie jednej godziny- co jest możliwe. 

Wnioski dla intrastruktury
Proponuję zrealizowanie wniosku dla wymiany zużytych podkładów na linii Łagów- Gościkowo/ Paradyż- Kałwa- Nietoperek. Dalsze fragmenty tej linii są przejezdne.

Jest to propozycja niewielkiej inwestycji w udrożnienie istniejącego szlaku, wycięcie zarośli, uzupełnienie ubytków, wymianę podkładów w miejscach styków szyn. Reszta podkładów zachowała się w stanie dobrym lub dostatecznym, 95 % podkładów w opinii redakcji to podkłady betonowe, strunobetonowe, nie wymagające wymiany. 

Możliwe połączenia rozkładowe w sezonie letnim:
  1. do Łagowa
  2. do Kaławy MRU
  3. do Gościkowa/ Paradyża
  4. ekspres regionalny Zielona Góra- Rzepin- Torzym- Łagów - Gościkowo/Paradyż- Międzyrzecz- Gorzów (przedłużenie istniejącego już połączenia sezonowego o odcinek Łagów- Sieniawa- Gościkowo/ Paradyż) z czasem przejazdu Gorzów Wielkopolski- Międzyrzecz w 40 minut, Międzyrzecz- Gościkowo- Łagów Lubuski - Toporów w 20 minut,  Toporów- Torzym - Rzepin - zmiana kierunku - Zielona Góra w 1 godz 5 minut. W sumie 2 godziny 5 minut. 
Zakres koniecznych prac
Udrożnienie szlaku kolei dla wakacyjnych sezonowych połączeń kolejowych PKP Intercity na trasie  linii 385 jest konieczne tylko na odcinku około 20 km torowiska strunobetonowego na odcinku Sieniawa- Nietoperek p. Gościkowo/ Paradyż:


  Międzyrzecz   (F)
0,0000
 
 
  Nietoperek   (F)
7,484
 
 
  Kaława   (F)
11,323
 
 
  Gościkowo   (F)
15,301
 
 
  Staropole   (F)
22,418
 
 27,800
 
 
  Łagów   (F)
32,650
 
 
  Gronów   (F)
37,075
 
 
  Toporów   (F)
42,085


Odcinek do odbudowy w pierwszej kolejności to aż 7,8 kilometra torowiska które zarosło, może mieć ubytki:

Nietoperek   (F)
7,484  
  Kaława   (F)
11,323  
  Gościkowo   (F)
15,301







Dalsze wnioski redakcji
Domagam się drastycznych zmian w sposobie organizacji oferty turystycznej. Chcę połączeń rozkładowych sezonowych pociągów dalekobieżnych przewożnika PKP Intercity co weekend w woj. lubuskim, wzorem innych regionów kraju np. Bieszczad). Kurorty woj. lubuskiego potrzebują dopływu turystów z głębi kraju także koleją.

Domagam się by ktoś sprawdził ofertę w innych województwach i podjął decyzję, czy tego typu połączenia wakacyjne rozkładowe regularne przewoźnika PKP Intercity do Łagowa czy do bunkrów MRU powinny się pojawić.  Zarząd WL zaczyna dostrzegać sezonowości potoków pasażerskich, a co roku w sezonie letnim, nadal niewystarczająco wiele się zmienia w ofercie jaką zamawia i organizuje UMWL.

Połączenia do Gościkowa
Oferta połączeń do Gościkowa/ Paradyża może zaistnieć dzięki:
1) zmianie trasy jednego z pociągów pospiesznych kursujących ze Zbąszynka do Gorzowa, na trasę przez Toporów, Łagów. 

2)wydłużeniu stałych rozkładowych sezonowych połączeń do Łagowa z Zielonej Góry. Takich połączeń jest zaledwie kilka sporadycznie w sezonie, choć powinny być w każdy weekend, i to po 1-2 pary połączeń dziennie. Konieczne jest natychmiastowe wyznaczenie nowej lokalizacji przystanku kolei w Paradyżu/ Gościkowie- przecież jest to sanktuarium katolickie z letnim festiwalem muzyki dawnej. Dogodne miejsce to na zachód przy moście nad drogą /szosą celem organizacji węzła przesiadkowego w tym miejscu w okresie późniejszym. 

Nakłady a korzyści
W moim odczuciu nakłady na udrożnienie zarośniętego odcinka torowiska są relatywnie niewielkie, a korzyść z rozwoju oferty połączeń turystycznych kolejowych do rejonu bunkrów MRU oraz do Gościkowa/ Paradyża na tamtejszy festiwal muzyki dawnej czy do tamtejszego seminarium, może być znaczna.

Wnoszę o zamówienie usług przez UMWL już teraz- nawet jako sporadycznej oferty tylko w okresie letnim. Mogą tutaj kursować weekendowe pociągi turystyczne z Gorzowa. Ostatnio taki pociąg regionalny z Zielonej Góry przez Międzyrzecz dotarł do Nietoperka czy Kaławy jako oferta jednorazowa, turystyczna. 

 
-- 
Z szacunkiem,
Adam Fularz
wydawca, 
Dolina Zielona24a, 65-154 Zielona Góra




--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency 



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze

Artykuły