Od:
Adam Fularz Temat: Pytania- kolej aglomeracyjna w Gorzowie
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Szanowni Państwo,
Pytania:
Prawie dekadę temu złożyłem koncepcję kolei miejskiej w Gorzowie do władz miasta. Prowadzone były rozmowy na temat ulokowaniu przystanku Gorzów Katedra na estakadzie kolejowej- z bardzo krótkim peronem tylko dla szynobusów obsługujących kursy w granicach miasta. Jaka jest opinia UM o tym projekcie? Czy UM Gorzów popiera pomysł utworzenia takiej kolei? Czy budowa przystanku kolejowego w miejscu gdzie kolej przecina ścisłe centrum miasta jest lub będzie możliwa? Kiedy?
Pozdrawiam,
Adam Fularz
Redakcja elubuska.pl
Opis koncepcji :
Zielonogórzanin Adam Fularz proponuje połączenie szybką koleją gorzowskiego śródmieścia z Wieprzycami, Deszcznem, Baczyną, a w przyszłości także z Górczynem.
Przed rokiem tramwaje na gorzowski Górczyn były jednym z postulatów w akcji "Możemy zmienić Gorzów" firmowanej przez "Gazetę". Prawie 38 proc. mieszkańców stwierdziło, że jest to jeden z miejskich priorytetów, stawiając rozbudowę linii tramwajowej nawet przed czystością ulic i remontami w szkołach. Ale kolej?
Adam Fularz (...) przekonuje, że to nic nadzwyczajnego. - Niemieckie 70-tysięczne miasto Zwickau z powodzeniem wykorzystuje w transporcie miejskim infrastrukturę kolejową. Nowoczesne pojazdy szynowe wprowadzono tam w tkankę miasta bez problemu. Gorzów jest w lepszej sytuacji. Posiada przebiegającą przez centrum miasta sieć kolejową, która rodzi skojarzenia z systemem napowietrznej kolei miejskiej S-Bahn w Berlinie - tłumaczy Fularz, który z wykształcenia jest ekonomistą transportu, a prywatnie pasjonatem kolei i lotnictwa.
Pod koniec czerwca br. do gorzowskiego urzędu miasta wysłał autorską propozycję szybkiego tramwaju kolejowego, w której proponuje wykorzystanie linii kolejowej do stworzenia regularnych połączeń: z jednej strony w kierunku Zawarcia i Deszczna, z drugiej strony - w kierunku Wieprzyc, a w dalszej perspektywie - także w kierunku Baczyny. - Powstanie w tym celu nowy przystanek na estakadzie kolejowej Gorzów Katedra. Byłaby to stacja końcowa, a szynobusy mogłyby kursować co 30 min - mówi. Szacuje, że uruchomienie jednej linii to koszt ok. 21 mln zł (budowa przystanku w pobliżu katedry - 2 mln zł, zakup trzech szynobusów - 15 mln zł, poprawa infrastruktury i ewentualne stworzenie innych przystanków - 4 mln zł).
Fularz proponuje wykorzystanie infrastruktury kolejowej w przyszłości także do połączenia os. Górczyn ze śródmieściem. - Można wykorzystać do tego bocznicę kolejową prowadzącą do dawnego Stilonu. Od tej linii można zbudować odnogę, wprowadzając szynobus w teren osiedla, a nawet łącząc go z linią tramwajową - przekonuje. - Dzisiaj, z racji niskiego poziomu świadomości ekologicznej i urbanistycznej, czas na takie rozwiązania jeszcze nie nadszedł. Pamiętajmy jednak, że już kilkanaście lat temu pisano w Gorzowie o potrzebie wprowadzenia szybkiego tramwaju od Wieprzyc do os. Górczyn. Przed czytelnikami roztaczano wizję supernowoczesnego tramwaju przemierzającego miasto niczym błyskawica. Pomysł jednak upadł. Inwestycja w torowiska tramwajowe wiąże się z ogromnymi kosztami, a czas zyskany podczas przejazdu byłby niewielki, bo tramwaj i tak utykałby na zatłoczonych ulicach. W przypadku kolei ten problem nie występuje - podsumowuje Fularz. Innego zdania jest dyrektor MZK Roman Maksymiak: - Gorzów to małe miasto. Tutaj podróż komunikacją miejską nie trwa 30-40 min, a to oznacza, że pasażerowie takiej szybkiej kolei na czasie zyskali niewiele, jeżeli w ogóle cokolwiek.
Oficjalnej odpowiedzi od miasta Adam Fularz na razie nie otrzymał.
wg gazeta.pl
Odpowiedzi
Pytania kolej SKM w GorzowieOdebrane
A
Adam Fularz
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Pytania:
Prawie równo 10 lat temu złożyłem koncepcję kolei miejskiej w Gorzowie do władz miasta. Prowadzone były rozmowy na temat ulokowaniu przystanku Gorzów Katedra na estakadzie kolejowej- z bardzo krótkim peronem tylko dla szynobusów obsługujących kursy w granicach miasta. Jaka jest opinia PLK o tym projekcie? Czy PKP PLK popiera pomysł utworzenia takiej kolei? Czy budowa przystanku kolejowego w miejscu gdzie kolej przecina ścisłe centrum miasta jest lub będzie możliwa? Kiedy?
Pozdrawiam,(.. )
Pan
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
Panie Redaktorze
Przy realizowanej obecnie inwestycji - modernizacji gorzowskiej estakady kolejowej - wybudowaliśmy nowy przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni, położony w odległości ok. 1,5 km od stacji Gorzów Wlkp. Przystanek ten na czas przebudowy torów pełni rolę stacji końcowej, dla pociągów przyjeżdżających do Gorzowa z kierunku wschodniego – od stacji Krzyż. Po zakończeniu przebudowy przystanek ten na trwałe wzbogaci układ komunikacyjny miasta i będzie stanowił ważny punkt w ruchu lokalnych pociągów pasażerskich.
Pozdrawiam,
Bohdan Ząbek
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Joannitów 13
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency
polishnews.pl
Komentarze
Prześlij komentarz