Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Lubniewice
Do Zarządu WL, do Radnych Sejmiku
Do Radnych i władz UG Lubniewice
Jezioro Lubiąż
Jezioro Lubniewsko
Jezioro Lubiąż Jezioro Krzywe
--
dotyczy:
Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Lubniewice
Szanowni Państwo,
Przez weekend byłem na Mazurach, sporo podróżowałem po sieci dróg wodnych która jest obecnie w ogromnym remoncie. Naprawiane są kanały, budowane są nowe śluzy etc. Tymczasem w woj. lubuskim brak jest takich inwestycji.
Zwracam się do władz WL, do radnych Sejmiku Woj. Lubuskiego, o zorganizowanie samorządów wokół tematu naprawy szlaków żeglugowych. Obecnie sieć kanałów wodnych woj. lubuskiego jest niesprawna- niskie mosty, płytkie kanały, skutecznie utrudniają żeglugę. Nie może się wykształcić sieć dróg wodnych na pojezierzach woj. Lubuskiego. Region omijają gigantyczne inwestycje w kanały, które np. na Mazurach zwykle pochodzą ze środków centralnych: por. "Wartość całego projektu to ponad 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł, wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł, a budżetu państwa 17,5 mln zł."
Propozycja dla sieci kanałów wodnych gminy Lubniewice
Opowiadano mi dzisiaj iż władze Lubniewic zwróciły się do Marszałek woj. Lubuskiego z wnioskiem o sfinansowanie naprawy jakiegoś z kanałów.
Jako ekonomista po pobycie na Mazurach prowadzę akcję wśród samorządów celem ożywienia żeglugi śródlądowej, jachtingu w woj. lubuskim. W Lubniewicach widzę potencjał w poprawie zaniedbanych połączeń jezior:
- Jezioro Lubiąż
- Jezioro Lubniewsko
- Jezioro Krajnik
- Jezioro Krzywe
Sieć kanałów już istnieje, ale jest w złym stanie. Po remoncie, liczyłaby około 1500 metrów, przy czym jeziora te już obecnie są połączone, rzekomo możliwe jest przepłynięcie motorówką. Niemniej całość infrastruktury przebudowanoby:
-ponosząc mosty
-poszerzając wąskie miejsca
-dodając mijanki
-dodając przystanie
-montując oznakowanie (opisując prześwity mostów, boje oznaczające wejścia do kanałów, znaki nawigacyjne etc.)
Kanały "na papierze" byłyby kanałami kategorii 1a, ale w praktyce nie spełniałyby tych norm, byłyby bardzo wąskie. Służyłyby jachtom i żaglówkom, cel to wyzwolenie potencjału kompleksu kilku jezior, kilkukrotne zwiększenie akwenu dostępnego żaglówkom, jachtom.
Wszystkie prace miałyby na celu zachowanie drzewostanu, wycinki drzew tylko tam gdzie jest to niezbędnie konieczne, oraz nasadzenia kompensacyjne aby nie doprowadzić do ubytku roślinności w wyniku inwestycji.
Proponuję:
1. udrożnienie Kanału Przesmyk,
Kanał Przesmyk to kanał łączący dwa największe akweny okolic Lubniewic:
Na długości ok. 300 metrów poprawionoby przepustowość kanału Przesmyk. W grę wchodzi nieznaczne poszerzenie kanału tak aby zmieściła się żaglówka, dodanie mijanek dla wygody mijania się, ew. podniesienie mostu. Jeśli na trasie ma pływać statek wycieczkowy, można przygotować dla niego szerszy kanał oraz podnieść most.
2. udrożnienie 300 m kanału Lubniewka przez centrum Lubniewic i Park Miłości
We współpracy z PGW "Wody Polskie", przesmyk i przepust między jeziorami Lubiąż i Krajnik dostosowanoby do możliwości przepłynięcia jachtem ze złożonym masztem. Wymaga to odpowiedniego prześwitu mostów (co najmniej ok. 3- 3,7 metra, w przypadku statków wycieczkowych 4,4, metra). Wymaga to odpowiedniej szerokości takiego kanału, jednakże jest ona znacznie mniejsza niż szerokość kanału 1a. Przebudowanoby most na drodze powiatowej, znacznie go podnosząc, albo wręcz budując most zwodzony.
Cel to:
- możliwość pływania jachtem po kompleksie 4 połączonych infrastruktura jezior lubuskich, przy czym są one połączone w jeden akwen za pomocą sieci kanałów i uregulowanej rzeczki Lubniewki.
3. Udrożnienie ok. 850 m kanału na trasie jez. Lubiąż- jez. Krzywe
Zaniedbany kanał lub rzeczka łączy dwa akweny:
Byłby on tylko "podrasowany" dla możliwości przepłynięcia jachtem, żaglówką
Przypomnę że na Mazurach w kanały zainwestowano setki mln PLN, co procentuje dla rozwoju turystyki (por. https://mazury24.eu/aktualnosci/ruszaja-remonty-kanalow-mazurskich-utrudnien-dla-zeglugi-nie-bedzie,12200 )
4. Dalsza propozycja to uruchomienie "Żeglugi Lubuskiej" czyli oferty usług przewozowych statku wycieczkowego o zanurzeniu np. 80 cm i zabierającego np. 30- 50 pasażerów kursującego po powstałej w ten sposób sieci jezior i kanałów. Wymaga to jednak zaprojektowania odpowiednio atrakcyjnej dla turystów trasy statku wycieczkowego oraz zaplanowanie całości infrastruktury pod gabaryty takiego statku.
5. Dalsza propozycja na kolejne dekady to spiętrzenie rzeczki Lubniewki w kierunku Starego Młyna, dodanie tutaj dodatkowego akwenu dla żeglugi, rozważenie budowy nowego kanału do jez. Jarnatowskiego, Żydowskiego etc. Dodanie spiętrzeń, śluz celem dalszego zwiększania ilości akwenów dla żeglugi w okolicy. Dodanie kanałów, przepustów celem dołączenia do sieci dróg wodnych niewielkich "osamotnionych" akwenów wokół jez. Krajnik.
Cel to: wielokrotne zwiększenie potencjału sieci jezior wokół Lubniewic poprzez naprawę ich wzajemnych połączeń siecią zapomnianych, zaniedbanych kanałów.
Proszę o odpowiedź na propozycję i przekazanie stanowiska UMWL w sprawie.
Pozdrawiam
Adam Fularz,
wydawca, ekonomista
Komentarze
Prześlij komentarz