Przypomnienie redakcji- kolej z Gorzowa do portu lotniczego i wsi Nowe Kramsko
- że obecnie istniejącego torowiska nie ma w planach
- politycy wpisali w plany i strategie jakieś inne torowisko o przebiegu ledwie nieco innym, zamiast tymczasowo i byle jak- naprawić obecnie istniejące torowisko które zarosło.
- proszę o doprowadzenie do powołania przez wojewodę zespołu d/.s połączenia kolejowego z Gorzowa na lotnisko Babimost, wzorem sąsiedniego województwa. Torowisko z kierunku Gorzowa do części wschodniej lotniska już istnieje, należy je odkrzaczyć i wynająć tymczasowo.
Kilkanaście sztuk podkładów nadaje się do wymiany, koszty szacuję na kilka do kilkunastu tys. PLN. Proponuję by raz dziennie pociąg w relacji Gorzów- Zielona Góra zajeżdżał na bocznicę w kierunku lotniska, skąd wytyczonoby ścieżkę 2000 metrów przez las do terminalu portu przy ulicy Szkolnej w Nowym Kramsku. Byłaby to tymczasowa kolej na lotnisko. Bocznica jest obecnie w rękach prywatnych. Z lotniska w Nowym Kramsku obecnie dwa razy dziennie odlatuje samolot do Warszawy. Przed wielu laty przekonywałem do tymczasowego uruchomienia kolei na lotnisko w Krakowie, przy czym wówczas także pociąg kończył bieg daleko od terminalu. Dopiero obecnie rozbudowano torowisko do 2 torów oraz zelektryfikowano. Przez lata podróżni musieli iść pieszo ten dystans.
Dzienny koszt połączenia kolei na lotnisko to tylko kilkadziesiąt złotych (koszt pociągokilometra razy długość bocznicy ze stacji w Babimoście do końca bocznicy). Przypomnę że torowisko obok (linia Czerwieńsk- Zbąszynek) jest w tej chwili nieczynne i remontowane, więc na podstawie istniejących przepisów prawa można pozyskać staroużyteczne podkłady bezpłatnie w myśl nowouchwalonego prawa. Brakuje tez kilkunastu śrub i innych elementów torowiska w kierunku lotniska.
Tematu mam już tak mocno dość, że niedługo skrzyknę znajomych, poproszę o pomoc lokalnych biznesmenów i sami będziemy wymieniać śruby i podkłady oraz wycinać drzewa, bo jest tego niewiele pracy, a dużo papierologii. Lokalne władze mnożą przeszkody podczas gdy jest to rzecz nieskomplikowana.
Poznań: Powstał zespół ds. połączenia kolejowego na lotnisko
| Justyna Urbaniak ⚫ źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Gazeta Wyborcza ⚫ 29.11.2016
Wojewoda wielkopolski powołał zespół, który ma się zająć inwestycjami kolejowymi w regionie. Wśród pomysłów takich jak budowa trzeciego toru kolejowego na Jeżycach z przystankiem na wysokości ul. Kościelnej, rozważana będzie też budowa linii kolejowej na lotnisko, prowadzącej dalej do Tarnowa Podgórnego.
Zespół powołany przez Zbigniewa Hoffmanna ma wypracować nowe rozwiązania dla poznańskiego dworca, który obecnie nie spełnia swojej podstawowej funkcji – a więc nie służy należycie podróżnym. Dlatego w planach jest zagospodarowanie starego dworca. Wstępny projekt dla tej inwestycji został już przygotowany, jednak nie zgadzają się z nim władze województwa. Zgodnie z koncepcją stary dworzec miałby bowiem służyć obsłudze pasażerskiej tylko w niewielkim procencie. Hoffmann podkreśla, że taki scenariusz jest niedopuszczalny, bo dworzec nie może być dodatkiem do obiektów komercyjnych.
Jaki pomysł na stary dworzec?
Zespół powołany przez wojewodę, składający się z parlamentarzystów, architektów, inżynierów, naukowców, ekspertów a także miejskich społeczników i radnych ma wypracować dla starego dworca nowe rozwiązania. Wśród podejmowanych kwestii pojawią się m.in. te dotyczące wydłużenia istniejącego przejścia podziemnego na stronę wschodnią wraz z budową perony, między peronem 3 a galerią handlową, oraz wykonanie nowego wspólnego zadaszenia nad peronami 4 do 6.
Zespół zajmie się również pomysłem budowy trzeciego toru na odcinku między stacjami Poznań Wschó – Poznań Główny, oraz między Poznaniem Głównym a posterunkiem ruchu Poznań-Jeżyce z przystankiem kolejowym na wysokości ul. Kościelnej. Jedną z ciekawszych kwestii podejmowanych przez ekspertów będzie też koncepcja budowy połączenia kolejowego na lotnisko Ławica. Tory miałyby zostać pociągnięte aż do Tarnowa Podgórnego.
Na lotnisko pociągiem po 2025 roku
Projekt połączenia kolejowego na lotnisko Poznań-Ławica uwzględniono też w koncepcji kolei metropolitarnej, zamówionej przez urzędników a sporządzonej przez firmę WYG Consulting z Warszawy. Jej autorzy wyliczyli, że po 2025 roku Poznań powinien zbudować połączenie kolejowe na lotnisko a trasa powinna biec przez Jeżyce, Wolę, bocznicę do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych i wzdłuż ul. Bukowskiej pod terminal.
Koszty oszacowano wówczas na około 55 mln zł. Pociągi miałyby jeździć co 30 minut i zatrzymywać się na stacjach: Poznań Jeżyce, Poznań Niestachowska i Poznań Dąbrowskiego. Dzięki pociągnięciu trasy do Tarnowa Podgórnego miasto miałoby zyskać dodatkową podmiejską trasę do ważnej gminy.
Prognozy pokazują, że z połączenia w 2040 roku mogłoby korzystać nawet 1 mln pasażerów rocznie.
--
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Komentarze
Prześlij komentarz