Przypomnienie redakcji- kolej z Gorzowa do portu lotniczego i wsi Nowe Kramsko


do Zarządu UMWL

Drodzy Państwo,
Jako ekonomista, przypomnę że budowa i utrzymanie nieukończonego lotniska we wsi Nowe Kramsko trwa od lat 60-tych, pochłonęła do tej pory ponad miliard PLN. Otwarto go 10.10.1957 po trzech latach budowy. Po 63 latach budowy, lotnisko ma pierwszy miliard dopłat za sobą. Plany są ambitne- ma powstać trzeci terminal pasażerski, powierzchnia płyt postojowych ma pozwolić na zaparkowanie jednocześnie w sumie około 15 boeingów czy airbusów (obecnie port mieści jednocześnie jakieś 12-13 samolotów typu boeing czy airbus). Nieopodal jest aglomeracja Berlina która sama jedna obsługuje więcej pax i cargo niż cała Polska - wszystkie lotniska razem wzięte. 

Budowa lotniska- giganta z dwoma płytami postojowymi- w tym jedną aż na 10 (!) boeingów, w sumie mieszczącego ok. 12-13 miejsc postojowych dla samolotów kodu C, wg dzisiejszych cen kosztowałaby co najmniej 400 milionów PLN. Utrzymanie portu pochłania jakieś 5 mln rocznie, co przez 60 lat daje kwotę 300 mln. Od równo 40 lat (z niewielkimi przerwami) dotowane są połączenia pasażerskie do tego portu lotniczego, co pochłonęło ok. 276 mln PLN wg cen z 2017 roku. Dodatkowo w doposażenie portu lotniczego zainwestowano ostatnio 60 mln PLN- zbudowano na przykład drugi terminal pasażerski. Z moich szacunków skali dopłat wychodzi kwota 1,037 miliarda PLN.

Samorząd lokalny - sejmik WL- podjął stosowną uchwałę o kolei na lotnisko, którą to uchwałę rozesłano mediom. 

W owej uchwale sejmiku poświęcono wiele atramentu na wyliczenie zalet połączenia na lotnisko. Nic ten papier jednak nie dał, w moim odczuciu potrzebna jest akcja osób które bezpośrednio oczyszczą torowisko z krzaków i uzupełnią brakujące śruby etc. Nie jest to wielki zakres prac. Jako media szanuję mój czas i dziwi mnie że dla tak niewielkiej czynności wylano tyle atramentu. Gdyby ci autorzy tekstów, zamiast pisać, zebrali swoje siły, to w tym samym czasie co powstawały owe teksty  i uchwały, naprawiliby sami uszkodzone torowisko.

Wnoszę do Zarządu WL o przebicie balonu nieudolności. Mam już tego dość- na lotnisko prowadzi  już kolej, ale - gdy zacząłem  przekonywać lokalnych polityków by naprawili już obecnie istniejącą bocznicę, usłyszałem:

 - że obecnie istniejącego torowiska nie ma w planach
 - politycy wpisali w plany i strategie jakieś inne torowisko o przebiegu ledwie nieco innym, zamiast tymczasowo i byle jak- naprawić obecnie istniejące torowisko które zarosło.
  - proszę  o doprowadzenie do powołania przez wojewodę zespołu d/.s połączenia kolejowego z Gorzowa na lotnisko Babimost, wzorem sąsiedniego województwa. Torowisko z kierunku Gorzowa do części wschodniej lotniska już istnieje, należy je odkrzaczyć i wynająć tymczasowo.

Kilkanaście sztuk podkładów nadaje się do wymiany, koszty szacuję na kilka do kilkunastu tys. PLN. Proponuję by raz dziennie pociąg w relacji Gorzów- Zielona Góra zajeżdżał na bocznicę w kierunku lotniska, skąd wytyczonoby ścieżkę 2000 metrów przez las do terminalu portu przy ulicy Szkolnej w Nowym Kramsku. Byłaby to tymczasowa kolej na lotnisko. Bocznica jest obecnie w rękach prywatnych. Z lotniska w Nowym Kramsku obecnie dwa razy dziennie odlatuje samolot do Warszawy.  Przed wielu laty przekonywałem do tymczasowego uruchomienia kolei na lotnisko w Krakowie, przy czym wówczas także pociąg kończył bieg daleko od terminalu. Dopiero obecnie rozbudowano torowisko do 2 torów oraz zelektryfikowano. Przez lata podróżni musieli iść pieszo ten dystans. 

Dzienny koszt połączenia kolei na lotnisko to tylko kilkadziesiąt złotych (koszt pociągokilometra razy długość bocznicy ze stacji w Babimoście do końca bocznicy). Przypomnę że torowisko obok (linia Czerwieńsk- Zbąszynek) jest w tej chwili nieczynne i remontowane, więc na podstawie istniejących przepisów prawa można pozyskać staroużyteczne podkłady bezpłatnie w myśl nowouchwalonego prawa. Brakuje tez kilkunastu śrub i innych elementów torowiska w kierunku lotniska.

Tematu mam już tak mocno dość, że niedługo skrzyknę znajomych, poproszę o pomoc lokalnych biznesmenów i sami będziemy wymieniać śruby i podkłady oraz wycinać drzewa, bo jest tego niewiele pracy, a dużo papierologii. Lokalne władze mnożą przeszkody podczas gdy jest to rzecz nieskomplikowana.

 z szacunkiem
 Adam Fularz
 www.ziemiagorzowska.pl

 

 

Poznań: Powstał zespół ds. połączenia kolejowego na lotnisko

Justyna Urbaniak  źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Gazeta Wyborcza  29.11.2016

Wojewoda wielkopolski powołał zespół, który ma się zająć inwestycjami kolejowymi w regionie. Wśród pomysłów takich jak budowa trzeciego toru kolejowego na Jeżycach z przystankiem na wysokości ul. Kościelnej, rozważana będzie też budowa linii kolejowej na lotnisko, prowadzącej dalej do Tarnowa Podgórnego.

Zespół powołany przez Zbigniewa Hoffmanna ma wypracować nowe rozwiązania dla poznańskiego dworca, który obecnie nie spełnia swojej podstawowej funkcji – a więc nie służy należycie podróżnym. Dlatego w planach jest zagospodarowanie starego dworca. Wstępny projekt dla tej inwestycji został już przygotowany, jednak nie zgadzają się z nim władze województwa. Zgodnie z koncepcją stary dworzec miałby bowiem służyć obsłudze pasażerskiej tylko w niewielkim procencie. Hoffmann podkreśla, że taki scenariusz jest niedopuszczalny, bo dworzec nie może być dodatkiem do obiektów komercyjnych. 

Jaki pomysł na stary dworzec?

Zespół powołany przez wojewodę, składający się z parlamentarzystów, architektów, inżynierów, naukowców, ekspertów a także miejskich społeczników i radnych ma wypracować dla starego dworca nowe rozwiązania. Wśród podejmowanych kwestii pojawią się m.in. te dotyczące wydłużenia istniejącego przejścia podziemnego na stronę wschodnią wraz z budową perony, między peronem 3 a galerią handlową, oraz wykonanie nowego wspólnego zadaszenia nad peronami 4 do 6. 

Zespół zajmie się również pomysłem budowy trzeciego toru na odcinku między stacjami Poznań Wschó – Poznań Główny, oraz między Poznaniem Głównym a posterunkiem ruchu Poznań-Jeżyce z przystankiem kolejowym na wysokości ul. Kościelnej. Jedną z ciekawszych kwestii podejmowanych przez ekspertów będzie też koncepcja budowy połączenia kolejowego na lotnisko Ławica. Tory miałyby zostać pociągnięte aż do Tarnowa Podgórnego. 

Na lotnisko pociągiem po 2025 roku

Projekt połączenia kolejowego na lotnisko Poznań-Ławica uwzględniono też w koncepcji kolei metropolitarnej, zamówionej przez urzędników a sporządzonej przez firmę WYG Consulting z Warszawy. Jej autorzy wyliczyli, że po 2025 roku Poznań powinien zbudować połączenie kolejowe na lotnisko a trasa powinna biec przez Jeżyce, Wolę, bocznicę do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych i wzdłuż ul. Bukowskiej pod terminal.

Koszty oszacowano wówczas na około 55 mln zł. Pociągi miałyby jeździć co 30 minut i zatrzymywać się na stacjach: Poznań Jeżyce, Poznań Niestachowska i Poznań Dąbrowskiego. Dzięki pociągnięciu trasy do Tarnowa Podgórnego miasto miałoby zyskać dodatkową podmiejską trasę do ważnej gminy.

Prognozy pokazują, że z połączenia w 2040 roku mogłoby korzystać nawet 1 mln pasażerów rocznie.

 

 

--

--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji


Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623

+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra


AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

 

 


Komentarze

Artykuły