Historia estakady kolei nadziemnej nad centrum miasta. Stacja Centrum.


Gorzów posiada sieć kolejową której przebieg przez centrum miasta rodzi skojarzenia z systemem napowietrznej kolei miejskiej S-bahn w pobliskim Berlinie. Dodatkowo korzystny przebieg linii kolejowej przez tkankę miejską powoduje, że urbanistom i ekonomistom transportu winny nasuwać się idee wykorzystania gorzowskiej infrastruktury kolejowej do potrzeb transportu miejskiego i podmiejskiego.


Powstanie w tym celu nowy przystanek na estakadzie kolejowej nad miastem: Gorzów Katedra. Będzie on stacją końcową. Kolej podmiejska wykorzysta obecnie nieużywany tor na estakadzie.
Fot. Schemat gorzowskiej estakady kolejowej o długości 906 metrów (bez półgalerii).


Zaczerpnięto z „Wiadukty i estakady miejskie”, M. Jerczyńskki, T. Gieżyński, Świat kolei 10/2001

Druga estakada powstała w Gorzowie Wlkp. na linii d. Kolei Wschodniej. Z racji ukształtowania terenu kolej poprowadzono wzdłuż rzeki, a tylko przy samym jej brzegu zabudowa miejska nie byla jeszcze zbyt gęsta. Na początku XX w. ruch pociągow i ruch uliczny byly już na tyle intensywne, że dla umożliwienia sprawnego korzystania z bulwarów i mostow przez Wartę postanowiono podnieść tory ponad poziom ulic. Przy okazji zabezpieczyło to linię przed skutkami ewentualnych powodzi. Budowę ukończono w 1916 r. (wg innych źródeł 1914).

Otoczenie kolejowych estakad w Polsce wciąż jeszcze daleko odbiega od oczekiwań urbanistów, władz miejskich, miłośnikow kolei… Gorzow Wlkp., 01.04.2001 r.
Dwutorowa estakada zaczyna się usypanym korpusem ziemnym stacji osobowej (podobnie jak we Wrocławiu, perony podniesiono ponad poziom posadzki dworca), a kończy galerią oporową z 24 ślepymi, łukowymi niszami. Pomiędzy znajduje się 51 arkad oraz 5 stalowych wiaduktów. Długość estakady wynosi 906 m. W latach 80–tych część łuków, będących doraźnym schronieniem dla marginesu społecznego, zagospodarowano na lokale handlowe i usługowe (wg stanu z 1998 r. — 37). W części estakada „obrosła” targowiskiem. Standard i kondycja tych lokali nie są jednak najlepsze, dając dowód, iż moda na awangardowe i w dobrym guście adaptacje przestrzeni przemysłowych jeszcze się u nas nie rozwinęła.

Panorama Gorzowa Wlkp. od strony Warty jest zdominowana przez estakadę kolejową; zabudowa łuków uporządkowała nieco najbliższe otoczenie, ale zdecydowanie popsuła widok (SU45–118, 01.04.2001).
wg http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/ESTAKADY/ESTAKADY.HTM

Komentarze

Prześlij komentarz

Artykuły