Baner

Baner
Ziemia Gorzowska
Gorzów,

niedziela, 17 stycznia 2016

O połączenie Gorzowa z portem lotniczym


Jako wydawca gazety nie mogę się już doprosić uwagi innych mediów. Nie wspominając już o władzach publicznych. Wydawnictwo jakie prowadzę jest bardzo stare. I niektóre sprawy ciągną się już 55 lat. 

55 lat liczy pomysł budowniczych dworca lotniczego w Zielonej Górze. Od dekad planowano port lotniczy między Berlinem a Poznaniem. Ludność tego regionu od lat korzysta na wszystkich kierunkach podróży z portu lotniczego w Berlinie, pomijając port lotniczy w Zielonej Górze. 

Jedną z ważnych różnic jest to, że do portu lotniczego w Berlinie można łatwo dostać się transportem zbiorowym- kursuje tam kolej pasażerska, zaś do portu lotniczego dostać się jest bardzo trudno, jest to możliwe tylko jednym dziennie połączeniem prywatnego autobusu podmiejskiego (prywatny autobus firmy Dami).

Od dekad planowano ten brak naprawić, a pierwsze plany połączenia kolejowego do portu lotniczego liczą już dekady. Od lat planowano tą inwestycję. Niestety, zmieniają się władze regionalne, i nowe władze nie są już tak zapalone do tej inwestycji. 

Co możemy zrobić, to jedynie apelować w tej sprawie. Chcielibyśmy zaprosić media w Polsce do wspólnej akcji na rzecz przekonania rządu RP  i władz województwa do naprawy portu lotniczego Zielona Góra i uruchomienia połączeń kolejowych do tego portu lotniczego. Obecnie dojazd autobusem zajmuje około godziny, koleją byłoby to o połowę krócej.

Brak połączenia kolejowego powoduje że dojazd do portu lotniczego z innych miast, w tym z tych posiadających już porty lotnicze, często z połączeniem kolejowym (Szczecin- Goleniów, Berlin- Schoenefeld) jest relatywnie dużo dłuższy i mniej wygodny. Lotnisko pasażerskie bez połączenia kolejowego traci swoja konkurencyjność. W związku z tym, już nie proponujemy polskim samorządom budowy lotnisk bez odpowiedniego połączenia komunikacyjnego. Takie lotniska często już na starcie kończą jako porty- widmo. 

W załączeniu przesyłam propozycje budowy połączenia kolejowego do portu lotniczego Zielona Góra. W wielu mniejszych portach lotniczych połączenia kolejowe pozwoliły ozywić takie porty lotnicze, szczególnie te mniejsze lotniska, położone z dala od większych generatorów ruchu pasażerskiego. Pozwoliły na szybkie skomunikowanie portów lotniczych z regionem. 

Przed laty przygotowywałem opracowanie dla władz woj. lubuskiego opisujące model biznesowy portu lotniczego tanich linii. Założyłem w nim wykorzystanie bocznicy kolejowej portu do dowozu pasażerów. Plany te zrealizowano, ale pomijając najważniejszy etap układanki- połączenie kolejowe do portu lotniczego, które miało zredukować czas dotarcia do portu lotniczego pasażerom.

Władzom woj. lubuskiego przypominałem temat połączenia kolei do portu lotniczego. Niemniej, w tym temacie niemalże nic nie uczyniono. Ostatnio otwarto połączenia kolejowe do lotnisk w Goleniowie, Szymanach, Świdniku, natomiast brak jest postępów w sprawie otwarcia takiego połączenia do portu lotniczego Zielona Góra. Jeśli przedstawiona na załącznikach inwestycja miałaby być zrealizowana około roku 2020, prace planistyczne powinny sie rozpocząć już dzisiaj. Planowane przedłużenie linii powinno się znaleźć w planach zagospodarowania przestrzennego, powinna być zarezerwowana rezerwa pasa terenu, 

Powinny także powstać plany szczegółowe budowy takiego połączenia. Apeluję, by w porozumieniu z miastem i gminą Babimost opracowano takie plany i dokonano stosownej rezerwacji terenów pod taką inwestycję- już w chwili obecnej. 











-- 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
+48604443623

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz